یک سؤال مهم پس از وفات مورِّث مطرح است و آن اینکه اگر تَرَکه برای ادای دیون و تعهدات متوفا کافی نباشد، آیا دیون و تعهدات ساقط میشوند یا همچنان قابلیت مطالبه دارند و میتوان از عایدات منفصلهای که ترکه در آینده خواهد داشت، آنها را پرداخت کرد. بسیاری از اندیشمندان معتقدند با توجه به اتمام ذمه و اهلیتِ متوفا پس از مرگ به عنوان طرف دِین، این دیون ساقط میشوند و به همین دلیل نمائات منفصله ترکه متعلق به وارثان خواهد بود. این پژوهش به روش تحلیلی ـ توصیفی در راستای بازپژوهی مبانی نظریه سقوط تعهدات و دیون مالی افزون بر ترکه، وضعیت اهلیت و ذمه متوفا پس از مرگ و نیز وضعیت مالکیت نمائات ترکه تا زمان تأدیه دیون را از دیدگاه مذاهب اسلامی بررسی کرده و با تبیین رابطه اهلیت تمتع و ذمه انسان و ارائه ادله دال بر بقای ذمه متوفا و نیز نقد و تحلیل مبانی دیدگاههای مطرح در مسئله، نهایتاً دیون و تعهدات انسان را پس از مرگ همچنان در ذمه متوفا باقی دانسته است؛ طبق این نظر، دیون به ترکه تعلق نمیگیرد و در مقدار زاید بر ترکه نیز همواره قابلیت مطالبه دارد؛ بنابراین نمائات منفصله ترکه تا زمان تأدیه دیون، متعلق به خود متوفا خواهد بود.
Liabilities and Financial Obligations Exceeding the Value of a Deceased Person’s Properties (Tarakah) in Islamic Schools
نویسندگان [English]
Fatemeh Ghodrati
چکیده [English]
An important question after the death of a testator is whether his or her debts and obligations are cancelled when exceeding the value of the deceased person’sproperties or they are exigible from the possible revenues derived from his or her properties in the future. Many scholars believe that, considering the completion of the Dhimma (obligation) and Ahliyyat (capacity for acquisition) after death, debts and obligations are cancelled and the revenues derived from the properties of the deceased person belong to the heirs. Using a descriptive-analytical method, the present study aims to reexamine the principles of the theory of the termination of obligations after death and the status of obligations exceeding the value of the deceased person’sproperties until the return of debts from the perspective of Islamic schools. The paper also aims to study the relationship between Tamattu (enjoyment) and Dhimma (obligation) and to present arguments for the persistence of obligations after death besides critiquing the principles of different views on the issue. Finally, the paper concludes that debts and obligations persist after death as the obligation of the deceased person. According to this view, not only the debts must be paid from the properties remained after death but also the exceeding amount is exigible. Therefore, the revenues derived from the properties belong to the deceased person until the complete liquidation of debts.
کلیدواژهها [English]
debts, financial obligations, deceased person, deceased person’s properties, Islamic schools of law
مراجع
قرآن کریم.
آملی، محمدتقی، کتاب الصلاة (تقریرات میرزا محمدحسین نائینی)، تهران، مکتبة البوذرجمهری، بیتا.
ابناثیر، مبارک بن محمد، النهایة فی غریب الحدیث و الأثر، قم، اسماعیلیان، 1364ق.
ابنادریس حلی، محمد بن منصور، السرائر الحاوی لتحریر الفتاوی، قم، دفتر انتشارات اسلامی، 1410ق.
ابنحزم، علی بن احمد، المحلی، بیروت، دارالکتب العلمیة، 1408ق.