نقد و تحلیل دیدگاه شیخ طنطاوی بر جواز ربا بین دولت و ملت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه فقه و مبانی حقوق، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران.

2 رئیس دانشکده الهیات ومعارف اسلامی دانشگاه سیستان وبلوچستان

10.22034/fm.2024.423802.2067

چکیده

هر چند حرمت ربا از مسلمات دین نزد مذاهب اسلامی میباشد. اما فقهای شیعه، مواردی را از حرمت ربا استثناء کرده اند، از جمله ربا بین پدر و فرزند، ربا میان زن و شوهر، ربا میان مسلمان و کافر حربی؛ لیکن، فقهای اهل سنت معتقدند: در این موارد نیز ربا جریان می یابد. این در حالی است که برخی از فقهای معاصر اهل سنت، مثل شیخ طنطاوی، مصداق جدیدی را تحت عنوان جواز ربا بین دولت و ملت را مطرح کرده و یکسری ادله و استنادات را برای اثبات نظریه خویش مطرح می کند. در این مقاله که به روش توصیفی تحلیلی صورت گرفته، برآنیم که موضوع ربا بین دولت و ملت را، با نگاهی بر نظر ایشان که مبنی بر حلال بودن سود بانکی است، مورد بررسی و مناقشه قرار دهیم. آنچه از بررسی آیات و روایت و متون فقهی بدست می آید، این است که: اگر چه آرای اندکی برپایه استنباط های فقهی، مبنی بر حلال بودن این بهره ها وجود دارد، ولی غالب فقهاء (اعم از شیعه و سنی) معتقدند: بهره های بانکی تحت هر عنوانی که باشد – سود مضاربه به صورت مقطوع و از پیش تعیین شده، یا خسارت دیرکرد یا جبران کاهش ارزش پول و ...- جز در حدّ کارمزد -آنهم در حدّ معقول- پذیرفته نیست و مشمول ربا می باشد؛ لذا، به نظر میرسد دیدگاه شیخ طنطاوی، قابل مناقشه جدّی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Criticism and analysis of Sheikh Tantawi's view on the permissibility of usury between the government and the nation

نویسندگان [English]

  • zeinab sanchooli 1
  • mohamadreza keikha 2
1 Assistant Professor of Jurisprudence and Fundamentals of Law Department, Zahedan Branch, Islamic Azad University, Zahedan, Iran.
2 Un
چکیده [English]

Although the sanctity of usury is one of the religious principles of Islamic schools of thought. But the Shia jurists have excluded some cases from the sanctity of usury, including usury between father and son, usury between husband and wife, usury between a Muslim and an unbeliever; However, the Sunni jurists believe: Usury also flows in these cases. This is while some contemporary Sunni jurists, such as Sheikh Tantawi, put forward a new example under the title of permissible usury between the state and the nation and put forward a series of arguments and references to prove their theory. In this article, which has been done in a descriptive and analytical way, we intend to discuss and debate the issue of usury between the government and the nation, looking at their opinion, which is based on the halal nature of bank interest. What is obtained from the examination of verses, narrations and jurisprudential texts is that: although there are few opinions based on jurisprudential inferences, that these interests are halal, but the majority of jurists (both Shia and Sunni) believe that: A bank under any title - mudaraba interest in a lump sum and predetermined, or delay damages or compensation for the decrease in currency value, etc. - is not accepted except for the fee limit - that too within a reasonable limit - and is subject to usury; Therefore, it seems that Sheikh Tantawi's point of view can be seriously disputed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • usury
  • government
  • people
  • bank interest
  • Imamia and Sunnis