دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیدوفصلنامه فقه مقارن2322-1976101920220823An Approach to the Condition of Reproductive Purity in Sharia Laws Based on the Purposes of Shariaرویکردی مقاصدی به شرطیت طهارت مولد در احکام شرعی529166468FAابوالفضل علیشاهی قلعه جوقیدانشیار گروه الهیات دانشگاه فرهنگیانمرضیه داودیکارشناس ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه یاسوجJournal Article20211102In Imamiyyah jurisprudence, for the children who were born illegitimately, there are laws in which reproductive purity is considered a condition for enjoying some social rights and benefits. It may be supposed that the laws related to children of adultery are a form of oppression and discrimination against such children, and the condition of reproductive purity is apparently against divine justice and fairness. In this research, according to the effect of Sharia’s purposes and wisdom in the enactment of Islamic laws, the condition of reproductive purity and the reason for the enactment of this ruling has been looked at from a different perspective, and the conclusion has been made that deprivation of the children of adultery from some rights and their limitation to assume some positions are acceptable; Because the Sharia has the right to prescribe rules according to the interests and corruptions that exist, and this does not mean oppression and discrimination; From the viewpoint of Sharia, the importance of preserving the health of the lineage is one of the purposes of Sharia, and in order to preserve these purposes and prevent such illegitimate relationships, these differences have been considered.در فقه امامیه برای فرزندانی که از طریق نامشروع متولد شدهاند، احکامی مقرر شده که در آنها برای برخورداری از برخی حقوق و مزایای اجتماعی طهارت مولد شرط دانسته شده است. ممکن است این شبهه ایجاد شود که احکام مربوط به اولاد زنا نوعی ظلم و تبعیض در حق این چنین فرزندانی است و شرطیت طهارت مولد به ظاهر بر خلاف عدل و انصاف الهی است. در این پژوهش با توجه به تاثیر مقاصد و حکمتهای شرعی در تشریع احکام اسلامی به شرطیت طهارت مولد و علت تشریع این حکم با نگاهی متفاوت نگریسته و این نتیجه دست یافته شده است که محرومیت فرزندان زنا از برخی حقوق و محدودیت آنها برای بر عهدهگرفتن برخی مناصب پذیرفتنی است؛ زیرا شارع با توجه به مصالح و مفاسدی که وجود دارد حق دارد احکامی را مقرر کند و این به معنای ظلم و تبعیض نیست؛ از منظر شارع، اهمیت حفظ سلامت نسب به عنوان یکی از مقاصد شریعت میباشد و در جهت حفظ این مقاصد و پیشگیری از چنین روابط نامشروعی به این تفاوتها قائل شده است.https://fiqhemoqaran.mazaheb.ac.ir/article_166468_baca787a72e7d0b3833ab93191f17c7b.pdfدانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیدوفصلنامه فقه مقارن2322-1976101920220823Legal-Jurisprudential Analysis of the Owner of the Right of Retribution and Comparing It to Imami and Sunni Jurisprudential Standards with an Approach to the Article 365 of the Islamic Penal Code (Approved 1392/2013)واکاوی فقهی حقوقی مالک حق قصاص و تطبیق آن با موازین فقهی امامیه و اهلسنت با رویکردی به ماده 365 قانون مجازات اسلامی (مصوب 1392)3153166469FAعبدالجبار زرگوش نسبدانشیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه ایلام0000-0002-5908-2173جواد یعقوبیدانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه ایلامJournal Article20220426This research, through the use of a descriptive-analytical method, has analyzed the article 365 of the Islamic Penal Code in the following two theories: a) the popular saying that the new penal code was established based on it and accepted the right of pardon from retribution for the victim. b) The unpopular opinion based on which Article 54 of the former Islamic Penal Code was established and considered the right of pardon to belong to the owners of blood. This article has proved the second promise by referring to Quranic, narrative, rational evidences as well as the theory of “consolation of heart”. The aim of the research is to prove that the unpopular theory, that the right to retribution for the owners of blood does not expire with the consent of the victim before his death, and the owners of blood of the deceased can demand retribution or blood money after the death of the victim. The result of this research is the analysis of Article 365 of the new Penal Code, from a criminological point of view and proving that the right of retribution does not expire with the consent of the victim before his death, and the owners of blood of the deceased can demand retribution or blood money after the death of the victim.این پژوهش، به روش توصیفی تحلیلی، ماده 365 قانون مجازات اسلامی جدید را در دو نظریه ذیل نقد و بررسی کرده است: الف) قول مشهور که قانون مجازات جدید بر اساس آن تنظیم شده و حق عفو از قصاص را برای مجنیعلیه پذیرفته است؛ ب) قول غیرمشهور که ماده 54 قانون مجازات اسلامی سابق بر اساس آن تنظیم شده و حق عفو را متعلق به اولیای دم دانسته است. این نوشتار با استناد به ادله قرآنی، روایی، عقلی و همچنین نظریه تشفیخاطر، قول دوم را به اثبات رسانده است. هدف تحقیق اثبات نظریه مخالف مشهور است، مبنی بر اینکه با گذشتِ مجنیعلیه قبل از فوت، حق قصاص ساقط نمیشود و اولیای دم میتوانند پس از فوت مجنیعلیه، مطالبه قصاص یا دیه نمایند. نوآوری این پژوهش، تحلیل ماده 365 قانون مجازات جدید با نگاهی جرمشناسانه میباشد و اثبات اینکه با گذشت مجنیعلیه قبل از فوت، حق قصاص ساقط نمیشود و اولیای دم میتوانند پس از فوت مجنیعلیه، مطالبه قصاص یا دیه نمایند.https://fiqhemoqaran.mazaheb.ac.ir/article_166469_abf8eec1cdce0dfab82bab705caf7b95.pdfدانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیدوفصلنامه فقه مقارن2322-1976101920220823Military Commanders’ Arbitrary Actions on War and Generalizing Its Punishments to Non-Commanders Using International Law Documents and Jurisprudential Standards on Crimes Committedاقدام خودسرانه فرماندهان نظامی به جنگ و تعمیم مجازات آن به غیرفرماندهان با تکیه بر اسناد حقوق بینالملل و موازین فقهی بر جرایم ارتکابی5583160396FAرحیم رحیمی میلاشیدانشجوی دکتری حقوق جزا و جرم شناسی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایرانکیومرث کلانتریاستاد گروه حقوق دانشگاه مازندرانجعفر صادق منشاستادیار گروه حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه امام صادق(ع)Journal Article20220201The Rule of Prohibition of War is a fundamental principle and an authoritative law in Islam and contemporary international law, based on which, countries are prohibited from waging wars and resorting to force to interfere with each other’s affairs. Consistent with Islamic laws and international law documents, any invasion or resort to force under such headings as preventive measures or defense against an imminent attack is prohibited. The observance of the said principle helps preserve the sovereignty and independence of the countries and establishes international peace and security. In essence, from the Islamic perspective and international law, reducing the consequences of war and its impacts are positive measures aimed at eliminating wars; however, since this is impossible, attempts are made to limit the outcomes of the wars. These measures include determining rules and regulations as humanitarian laws, which the parties should observe during armed conflicts or defense. This issue has also been set out in international documents, conventions and resolutions. Following the Islamic Revolution, the legislator, citing the Islamic jurisprudence and international law, has envisaged any unauthorized or unpermitted invasion or military action without counter-measures or following the order of cessation against military forces or nationals who are not in conflict with Iran to be arbitrary as outlined in Articles 34 and 35 of the Criminal Code of the Armed Forces, setting out heavy punishment for the commanders. These laws have problems, and they need to be modified. This research also expressed theoretical basics of Islam and international laws to ask: Have the Iranian military laws paid attention to this? Furthermore, can they affect international peace? Here, the author uses an explanatory and analytical method to enumerate the advantages and disadvantages of this issue and uses a descriptive-analytical method via library sources to gather data.قاعده تحریم جنگ از اصول بنیادین و از قواعد آمره در اسلام و حقوق بینالملل معاصر است که به موجب آن، کشورها از توسل به زور و دخالت در امور یکدیگر منع شدهاند. بر اساس حقوق اسلام و اسناد بینالمللی هرگونه حمله و توسل به زور تحت عناوینی چون حمله یا دفاع پیشگیرانه در برابر حمله قریبالوقوع ممنوع است. رعایت اصل مذکور، موجب حفظ حاکمیت و استقلال کشورها و موجب صلح و امنیت بینالمللی خواهد شد. اصولاً دیدگاه اسلام و حقوق بینالملل، کاهش آثار شوم جنگ و برداشتن گام مؤثر در حذف آن است؛ ولی از آنجا که این امر ممکن نیست، تلاش شده است تا پیامدهای جنگ محدود شود. از جمله این تلاشها، تعیین مقرراتی است که در زمان درگیریهای مسلحانه و دفاع، طرفین تخاصم باید آنها را به عنوان حقوق بشردوستانه رعایت کنند. این موضوع هم در اسناد، کنوانسیونها و قطعنامههای بینالمللی اشاره شده است. پس از انقلاب اسلامی، قانونگذار با تأسی از فقه اسلام و حقوق بینالملل، هرگونه عملیات و حمله بدون امر و اجازه یا بدون اینکه به عملیات متقابل وادار شده باشد و یا پس از دستور توقف، جنگ را در اراضی یا علیه نیروهای نظامی یا اتباع دولتی که با ایران در حال جنگ نیست در مواد 34 و 35 قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح اقدام خودسرانه تلقی و برای فرماندهان مجازات سنگین در نظر گرفته است که ایرادهایی براین مواد وارد و اصلاح آن جهت رفع ایرادها پیشنهاد میشود. همچنین ضمن بیان مبانی نظری اسلام و حقوق بینالملل، این پرسش مطرح است که آیا حقوق نظامی ایران به این مهم توجه داشته یا خیر؟ و میتواند بر صلح بینالمللی تأثیرگذار باشد؟ نویسنده با استفاده از شیوه تبینی و تحلیلی در صدد محاسن و معایب آن و پاسخ به سؤال این مقاله است. روش این تحقیق هم تحلیلی توصیفی با ابزار گردآوری کتابخانهای است.https://fiqhemoqaran.mazaheb.ac.ir/article_160396_b1876271ee996f9c94e34e5e2102374e.pdfدانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیدوفصلنامه فقه مقارن2322-1976101920220823A Comparative Study of the Legitimacy of the Conditional Sale in Hanafi Jurisprudence and Imami Jurisprudenceبررسی تطبیقی مشروعیت بیع وفا (بیع شرط) در فقه حنفی و فقه امامیه85104160392FAاسفندیار صفریاستادیار گروه حقوق خصوصی دانشگاه بینالمللی اهل بیت(ع)علی صادقیدانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه گیلان0000-0001-8470-7123Journal Article20220503There are many differences of opinion in Hanafi jurisprudence regarding the legitimacy of the conditional sale. There are at least three theories about this: Legitimacy of conditional sale as a mortgage contract. Invalidity of that due to the inclusion of a condition contrary to the nature of the contract. Nullity of conditional sale due to the conformity of its reality with a usurious loan. The last theory has affected to the nullity of the conditional sale in the civil law of Egypt, Jordan and Syria. With influence from the first theory, the Iraqi and Algerian civil law has legislated the conditional sale as a mortgage. In Imami jurisprudence, by referring to the general evidence of transactions and also to specific traditions, the legitimacy of that has been proved by analyzing its nature as a conditional sale contract. In this article, the arguments of those who claim invalidity, Nullity, being a compound contract and being a mortgage of conditional sale in Hanafi jurisprudence are criticized. According to the general evidence of transactions such as “Keep your promises”, “Your transactions should be based on agreement”, “God has made the sale lawful” and “Believers must fulfill their terms”, the legitimacy of the conditional sale as a contract of sale has been proved.نسبت به مشروعیت بیع وفا در فقه حنفی اختلافنظرهای فراوانی دیده میشود. حداقل در اینباره سه نظریه وجود دارد: 1. مشروعیت بیع وفا به عنوان عقد رهن؛ 2. فساد بیع وفا به جهت اِشتمال بر شرط خلاف ذات عقد؛ 3. بطلان بیع وفا به جهت انطباق واقعیت آن با قرض ربوی. نظریه اخیر موجب تقنین بطلان بیع وفا در قانون مدنی مصر، اردن و سوریه شده است. از سویی با تأثیرپذیری از دیدگاه اول، قانون مدنی عراق و الجزایر بیع وفا را بهعنوان رهن حیازی دانسته است. در فقه امامیه با استناد به ادله عمومی باب معاملات و همچنین به روایات خاص، مشروعیت بیع وفا با تحلیل ماهیت آن به عقد بیع مشروط، اثبات شده است. در این مقاله ادله قائلین به فساد، بطلان، عقد مرکببودن بیع وفا و همچنین رهنبودن آن در فقه حنفی نقد شده و به استناد عموم ادله «اوفوا بالعقود»، «الا ان تکون تجارة عن تراض منکم»، «احل الله البیع» و «المؤمنون عند شروطهم» مشروعیت بیع وفا بهعنوان عقد بیع اثبات گشته است.https://fiqhemoqaran.mazaheb.ac.ir/article_160392_e768455e5e7b3374b20f6ca05e3fb5e9.pdfدانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیدوفصلنامه فقه مقارن2322-1976101920220823Critical Analysis of the Jurisprudential Foundations of Article 45 of the Anti-Narcotics Law with an Emphasis on Comparative Jurisprudenceتحلیل انتقادی مبانی فقهی ماده 45 قانون مبارزه با مواد مخدر با تأکید بر فقه مقارن105131160394FAغلامرضا آشوریدانشجوی دکتری گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایرانحجت الله فتحیاستادیار گروه فقه و حقوق، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، قم، ایرانمحمدعلی حیدریاستادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایرانJournal Article20220212Iranian legislator has provided the death penalty for four groups of criminals by enacting Article 45 of the Addendum to the Anti-Narcotics Law. Since the approval of this law, scholars and jurists have criticized this way of criminalizing and determining the heavy death penalty, but less attention has been paid to the analyzes and criticisms from the viewpoint of jurisprudence of Islamic schools of thought. Therefore, it is necessary to investigate, analyze and criticize the jurisprudential foundations of Article 45 of the Addendum to the Anti-Narcotics Law with an emphasis on comparative jurisprudence. Based on this, the findings of the current research are that the jurisprudential evidences and foundations do not support the exclusive determination of the death penalty stipulated in Article 45, but the examination and analysis of the jurisprudential foundations and evidences yield other results. The method of this research is descriptive-analytical using library resources.قانونگذار ایران با وضع ماده 45 الحاقی به قانون مبارزه با مواد مخدر مجازات اعدام را برای چهار گروه از مجرمین در نظر گرفته است. از زمان تصویب این قانون تاکنون فقهپژوهان و حقوقدانان برای این نحوه از جرمانگاری و تعیین مجازات سنگین اعدام انتقاداتی را وارد داشتهاند لکن به تحلیلها و نقدها از نقطهنظر فقه فریقین کمتر توجه شده است. از اینرو ضروری است در پژوهشی نو مبانی فقهی ماده 45 الحاقی به قانون مبارزه با مواد مخدر با تأکید بر فقه مقارن بررسی، تحلیل و نقد شود. بر این اساس یافته پژوهش حاضر آن است که ادله و مبانی فقهی تعیین انحصاری مجازات اعدام مقرر در ماده 45 را پشتیبانی نمیکند، بلکه بررسی و تحلیل مبانی و ادله فقهی نتایج دیگری را حاصل مینماید. روش این پژوهش توصیفی-تحلیلی با استفاده از منابع کتابخانهای است.https://fiqhemoqaran.mazaheb.ac.ir/article_160394_c0c502e6f7d08af76ec4503a13e7f0fe.pdfدانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیدوفصلنامه فقه مقارن2322-1976101920220823Insulting the Sanctities of Religions in Terms of the Jurisprudence of Islamic Denominations and the International Charter of Human Rightsتوهین به مقدسات از نظر فقه مذاهب اسلامی و منشور بینالمللی حقوق بشر133155160391FAمحمود پوربافرانیدکترای فقه و حقوق خصوصی دانشگاه خوارزمیحامد رستمی نجف آبادیاستادیار گروه فقه و حقوق امامیه دانشگاه مذاهب اسلامی0000-0001-5527-4269میثم محمدیدانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه مذاهب اسلامی0000-0002-5097-2786Journal Article20220518Insulting the sanctities of religions and denominations under the guise of freedom of speech is a threat to the peace and security of the world, and according to some documents of the International Charter of Human Rights, it is prohibited and is an example of violation of human rights; However, the Western countries have a dual policy about this issue. France, which considers itself the cradle of freedom and human rights, has different positions in similar situations. Respecting the sanctities and preserving the sacred concepts, expands the communications and strengthens the peaceful coexistence of the followers of different religions. Islam condemns the insult to its sanctities, and emphasizes not to insult the sanctities of others. A practical commitment to the declaration and human rights treaties in the world - especially in Denmark, France, etc., with the aim of creating religious and denominational division, insults are made towards the holy Prophet of Islam (SAW) - and to eliminate the legal loopholes of this crime in the country, is necessary more than ever. This research, with a descriptive-analytical method, aims to investigate the insult to sacred concepts according to the jurisprudence of Islamic religions, the Universal Declaration of Human Rights and the International Covenant on Civil and Political Rights. Insulting sacred concepts is punishable from the viewpoint of Islamic denominations and Iranian legal system and is also prohibited in human rights.توهین به مقدسات ادیان و مذاهب در پوشش آزادی بیان، تهدیدکننده صلح و امنیت جهان است و بنا بر برخی اسناد منشور بینالمللی حقوق بشر منع شده و مصداق نقض حقوق بشر است؛ اما در غرب دچار سیاست دوگانه است. فرانسه که خود را مهد آزادی و حقوق بشر میداند در موضوعات یکسان، مواضع مختلف دارد. احترام به مقدسات و حفظ حرمتها، باعث بسط ارتباطات و تحکیم همزیستی مسالمتآمیز پیروان ادیان و مذاهب مختلف است. اسلام اهانت به مقدسات خویش را نکوهیده و بر عدم اهانت به مقدسات دیگران نیز تأکید دارد. التزام عملی به اعلامیه و میثاقنامههای حقوق بشر در جهان -خاصه که در دانمارک، فرانسه و... با هدف ایجاد تفرقه دینی و مذهبی نسبت به ساحت قدسی پیامبر اسلام اهانت میشود- و رفع خلأهای قانونی این جرم در کشور، بیش از هر زمان ضروری مینماید. این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی، در صدد بررسی توهین به مقدسات با توجه به فقه مذاهب اسلامی، اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاقنامه بینالمللی حقوق مدنی و سیاسی است. توهین به مقدسات از نظر مذاهب اسلامی و نظام حقوقی ایران موجب مجازات و در اسناد حقوق بشری نیز منع شده است.https://fiqhemoqaran.mazaheb.ac.ir/article_160391_60a205ebfd8e4e19bbd5ef1fca32c5ea.pdfدانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیدوفصلنامه فقه مقارن2322-1976101920220823Slander (Qadhf) of the Dead in Jurisprudence of Islamic Denominationsقذف میت در فقه مذاهب اسلامی157178161796FAحسن شاه ملک پوراستادیار گروه حقوق دانشگاه گیلانکورش عظیمیدانشجوی دکتری حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه گیلان0000-0003-4605-3768Journal Article20220501Slander, defamation or improper attribution of criminal behavior to others, sometimes targets the honor and dignity and sometimes the social reputation of individuals. Hence, criminal law protects the people whose reputation has been attacked and tries to restore the lost balance and peace to the society by prosecuting and punishing the calumniator. The criminalization history of defamation in Islamic law dates back to the beginning of Islam, and sexual defamation has been considered a reprehensible and punishable behavior under the title of Ramy or Qadhf (Surah Al-Nour: 4, 23). Although in terms of the content and nature of the above verses, it seems that the meaning of the word al-muhsanat (الْمُحْصَنَاتِ) is chaste women and necessarily living women, but in recent years the legislator has defended the honor and reputation of the dead and has considered Qadhf against the dead as a sexual slander for the living people, as a reason for severe punishment (Article 245 of the Iranian Civil Law). Irrespective of the cases of falling of the Qadhf punishment, due to <em>ithbat</em> (proving) <em>tasdiq</em> (acknowledgment), <em>li‘an</em> (curse) or forgiveness by the defamed, which in at least the former three cases, the dead person cannot play any role, and therefore, the possible claim of the slanderer that he is legitimate in slandering cannot be refuted or proved, despite the predominance of the private aspect of this crime, as well as the incompetence of the dead person in exercising the right according to the principles of jurisprudence and civil law, raising such a crime is fundamentally flawed. In this article, we analyze the jurisprudential and legal principles and documents of the generalization of Qadhf to the world of the dead, the dominance of its private aspect and the mechanism of inheritance of Qadhf to the survivors of the dead in the opinions of Shiite and Sunni thinkers.افترا یا انتساب ناروای رفتاری مجرمانه به دیگران، گاه شرافت و آبرو و گاهی اعتبار اجتماعی اشخاص را نشانه میگیرد؛ از اینرو حقوق کیفری، اشخاصی که آبرو و شهرت آنان مورد هجمه قرار گرفته است را تحت حمایت خود قرار داده و با تعقیب و مجازات مفتریان سعی میکند تعادل و آرامش ازدسترفته را به جامعه بازگرداند. پیشینه جرمانگاری افترا در حقوق اسلامی به صدر اسلام برمیگردد و افترای جنسی تحت عنوان رمی یا قذف، رفتاری مذموم و قابل مجازات بهشمار آمده است (نور، 4 و 23). اگرچه بهلحاظ محتوا و ماهیتِ آیات مذکور، به نظر میرسد منظور از محصنات، زنان پاکدامن و لزوماً زنده باشند، اما در سنوات اخیر قانونگذار به دفاع از آبرو و شهرت مردگان برخاسته و قذف علیه میت را بسان افترای جنسی زندهها، موجبی برای مجازات حدی محسوب نموده است (ماده 245ق.م.ا). صرفنظر از موارد سقوط حد قذف بهواسطه اثبات، تصدیق، لعان یا گذشتِ مقذوف که دستکم در سه حالتِ آخر میت نمیتواند ایفای نقش نماید و از این حیث ادعایِ احتمالی قاذف مبنی بر حقانیت او در ایرادِ افترا قابل رد یا اثبات نیست، باوجود غلبه جنبه خصوصی و حقالناسیِ این جرم و نیز عدم اهلیّت میت در استیفاء حق بر اساس مبانی فقهی و قانون مدنی، مطرحنمودن چنین جرمی اساساً دارای ایراد و اشکال است. در این نوشتار مبانی و مستندات فقهی و حقوقی تعمیم قذف به دنیای مردگان، غلبه جنبه خصوصی آن و مکانیسم توریث حق قذف به بازماندگانِ میت در آراء اندیشهورزان شیعه و اهلسنت را به روش توصیفی ژرفانگر تحلیل میکنیم.https://fiqhemoqaran.mazaheb.ac.ir/article_161796_2ef68e0796062e5ebc0d1ed4f594bd7b.pdfدانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیدوفصلنامه فقه مقارن2322-1976101920220823Jurisprudential-Legal Analysis of the Relationship between Crimes in Public and Increased Punishmentتحلیل فقهی ـ حقوقی رابطه جرایم در ملأ عام با تشدید مجازات179198160397FAزهرا حسین پوردانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه مذاهب اسلامیمهدی رهبردانشیار گروه فقه و حقوق امامیه دانشگاه مذاهب اسلامیJournal Article20220131Committing a crime in public as one of the qualities of intensifying the punishment in Islamic jurisprudence and criminal law has faced many opinions. Therefore, in this article, with a comparative approach and using the descriptive-analytical method, the jurisprudential-legal criteria of intensifying the punishment of crimes in public has been examined, emphasizing the positive and negative statements in a descriptive form among the jurisprudential-narrative texts, and also based on the objective quality from specific aspects and the multiplicity of crimes from general aspects, this issue has been investigated in Islamic criminal law. From the point of view of jurisprudence, it is not possible to increase the punishment of the main crime itself, but it is possible to increase it as <em>ta‘dhir</em> due to titles such as desecration and showing immorality. From the legal point of view, increasing the punishment of crimes in public can be justified from the two aspects of multiplicity of behavior and objective aggravating qualities.ارتکاب جرم در ملأ عام به عنوان یکی از کیفیات تشدید مجازات در فقه و حقوق جزای اسلام، با نظرات متعددی روبهرو شده است. از اینرو در این نوشتار با رویکرد تطبیقی و بهرهگیری از روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی معیارهای فقهی ـ حقوقی تشدید مجازات جرایم در ملأ عام با تأکید بر اقوال موافق و مخالف به صورت تنصیصی و اصطیادی از میان نصوص فقهی ـ روایی و همچنین بر اساس کیفیت عینی از جهات خاص و تعدد جرم از جهات عام تشدید مجازات در حقوق جزای اسلام به بررسی این مسئله پرداخته شده است. از منظر فقهی امکان تشدید مجازات خود جرم اصلی وجود ندارد و اما امکان تشدید به عنوان تعزیر به دلیل عناوینی مانند هتک حرمت و تجاهر به فسق وجود دارد. از منظر حقوقی تشدید مجازات جرایم در ملأ عام از دو جهت تعدد رفتاری و کیفیات مشدده عینی قابل توجیه است.https://fiqhemoqaran.mazaheb.ac.ir/article_160397_672ff2b8bf3ee157d73280d218079756.pdfدانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیدوفصلنامه فقه مقارن2322-1976101920220823Comparative Analysis on Doubt in Theft Subject to Jurisprudential Punishment from the Viewpoint of Jurisprudence of Islamic Denominationsبررسی تطبیقی شبهه در سرقت حدی از منظر فقهای مذاهب اسلامی199227165653FAفاطمه محمدیدانشجوی دکتری گروه الهیات و معارف اسلامی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران0000-0002-7734-1853اسدالله لطفیدانشیار دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)محمود قیوم زادهاستاد گروه فرهنگ و معارف اسلامی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایرانJournal Article20211219Doubt in committing crimes is one of the factors that causes falling of Hadd (Islamic Punishments) from the viewpoint of jurisprudents of Islamic denominations. Cutting the hand of a woman or man who is a thief has been mentioned as the Hadd of theft as one of the divine punishments. According to type and amount of punishment, theft is classified to two types: Thefts which need Ta‘dhir and thefts which need Hadd as punishment. In order to carry out the theft’s Hadd, it is necessary for both thief and the stolen property to have some conditions. One of these conditions is not existing doubt in ownership of the stolen property. Jurisprudents of all Islamic denominations agree that for carrying out the Hadd of theft, there must not be any doubt in ownership of the stolen property for the thief. According to this condition, Hadd is not being applied to father’s theft of his son or daughter’s property and vice versa, Muslim’s theft of treasury (public property) and partner’s theft of common property and these situations do not lead to cutting hand. The reason of jurisprudents of Islamic denominations for not to applying Hadd in these situations is a speech of Prophet Mohammad that has said “Stop applying Hadd in doubts”. From the point of view of Shia jurisprudents, doubt is classified to two types that are jurisprudential opinion doubt and subjective doubt. Also from the point of view of Sunni jurisprudents, doubt is classified to three types: Doubt in the person who committed the theft, doubt in the place, doubt in reason. In this paper, the viewpoints of jurisprudents of Islamic denominations about doubt in theft as one of the factors that causes falling of Hadd punishment has been studied.وجود شبهه در ارتکاب جرایم از عوامل سقوط حد در نزد فقهای مذاهب اسلامی است. حد سرقت به عنوان یکی از حدود الهی، قطع دست مرد و زن دزد بیان شده است. سرقت بر حسب نوع و میزان کیفر، به سرقت تعزیری و سرقت حدی تقسیم میشود. برای اجرای حد سرقت هم سارق و هم مسروق باید شرایطی داشته باشند که یکی از شرایط برای تحقق سرقت حدی مشتبهنبودن مال مسروقه است. همه فقهای مذاهب اسلامی اتفاق نظر دارند که سارق نباید در مال سرقتشده شبهه مالکیت داشته باشد. با توجه به این شرط سرقت پدر از مال فرزند و بالعکس، سرقت مسلمان از بیتالمال و سرقت شریک از مال مشاع سرقت حدی بهشمار نمیآید و منجر به قطع دست نمیشود. دلیل فقهای مذاهب اسلامی برای دفع حد سرقت روایتی از رسول خدا است که فرمودهاند: «إدرئوا الحدود بالشبهات: اجرای حدود را به شبهات ساقط کنید.» از نظر فقهای امامیه شبهه به حکمیه و موضوعیه تقسیم میشود و از نظر فقهای اهلسنت شبهه به سه دسته شبهه فاعل، شبهه محل و شبهه جهت تقسیم میشود. در این نوشتار به آراء فقهای مذاهب اسلامی در مورد شبهه در سرقت به عنوان یکی از شروطی که موجب سقوط حد سرقت میشود پرداخته شده است.https://fiqhemoqaran.mazaheb.ac.ir/article_165653_8d9a708135215c0a52bf37be091ec615.pdfدانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیدوفصلنامه فقه مقارن2322-1976101920220823Comparative Study of Status and Nature of Increase in Marriage Portion in Jurisprudence of Islamic Denominations and Iranian Lawمطالعه تطبیقی وضعیت و ماهیت افزایش مهریه در فقه مذاهب اسلامی و حقوق ایران229253160395FAآزاد فلاحیاستادیار گروه حقوق، واحد سقز، دانشگاه آزاد اسلامی، سقز، ایرانمحمدرسول ابوالمحمدیمدرس گروه حقوق، واحد سقز، دانشگاه آزاد اسلامی، سقز، ایرانفرزاد فلاحیاستادیار گروه حقوق، واحد سقز، دانشگاه آزاد اسلامی، سقز، ایرانJournal Article20211224Subject of post-matrimonial increase in marriage portion is one of the controversial juristic and legal topics. This subject that is concerned with this point that if such a measure is basically proper and practical or it is exposed to juristic and legal prohibition is a question to which contradictory and different approaches have been proposed as response in the judicial precedent of relevant courts and institutions. The second question that may strike in mind following of the former is that if such an increase has the nature and regulation of the same marriage portion or specific essence and rules will be applicable to it. Difference of opinion and viewpoint is clearly visible between Islamic denominations in Islamic Jurisprudence so that some groups in Shiite jurisprudence believe in lack of absolute permission for such an increase while the minor group argues in favour of this permission. Another group distinguishes among temporary and permanent marriages and has assumed this trend as proper only in temporary marriage. Increase in marriage portion has been accepted in Hanafi, Hanbali and Maliki jurisprudence (Sunnite denominations), but they disputed over nature and rules of this procedure. Shafi‘i jurists do not basically consider increase in marriage portion as proper. There is also such difference of opinions in Iranian legal system so that even uniform award of public board of Justice Administrative Court and comment of Guardian Council, which have been presented in this regard, could not clearly identify this topic. Using analytical-descriptive methodology in this paper, it has been tried to present, criticize and analyse comments of various Islamic denominations (Shiite, Hanafi, Hanbali, Maliki and Shafi‘i denominations) by documents and related evidences. At the end, it was believed that with respect to the existing legal bases, increase in marriage portion may not be assumed as proper, while it was tried to propose appropriate strategy with regard to time and place expediencies and conditions based on current fundamentals throughout this paper.یکی از موضوعات اختلافبرانگیز فقهی و حقوقی بحث «افزایش مهریه» بعد از عقد است. این موضوع که آیا اساساً چنین اقدامی صحیح و ممکن است یا با مانع فقهی و حقوقی روبهروست، سؤالی است که در رویه محاکم و نهادهای مربوطه دیدگاههای متعارض و متفاوتی در پاسخ بدان ارائه شده است. سؤال دومی که بهتبع سؤال نخست به ذهن متبادر میشود این است که، آیا این «افزایش» ماهیت و احکام همان مهر را دارد یا ماهیت و احکام خاصی بر آن مترتب میشود؟ در فقه، بین مذاهب اسلامی تفاوت دیدگاه و نظر بهوضوح قابل مشاهده است، به نحوی که در فقه امامیه عدهای نظر بر عدم جواز مطلق چنین افزایشی دارند و عده اقلی نظر بر جواز دارند. عدهای دیگر مابین نکاح موقت و دائم تفاوت قائل شده و فقط در نکاح موقت آن را صحیح دانستهاند. در فقه حنفی، حنبلی و مالکی افزایش مهر را پذیرفتهاند، اما راجع به ماهیت و احکام آن اختلاف نظر دارند. فقهای شافعی ازدیاد مهر را اساساً شرعی نمیدانند. در نظام حقوقی ایران نیز این اختلاف آراء وجود دارد، به نحوی که حتی رأی وحدت رویه هیئت عمومی دیوان عدالت اداری و نظریه شورای نگهبان که در این زمینه ارائه شده است نیز نتوانسته موضوع را بهروشنی مشخص نماید. در این مقاله با روش توصیفی ـ تحلیلی سعی بر آن بوده که نظر مذاهب اسلامی (امامیه، حنفیه، حنبلیه، مالکیه و شافعی) به طور مستند و مستدل آورده و نقد و بررسی شود. در آخر نظر بر این بوده که در نظام حقوقی ایران با توجه به مبانی حقوقی موجود افزایش مهریه نمیتواند صحیح قلمداد شود، هرچند سعی بر آن بوده راهکار مناسب با توجه به مقتضیات زمان و مکان در طول مقاله بر اساس مبانی موجود ارائه شود.https://fiqhemoqaran.mazaheb.ac.ir/article_160395_7d5a095215d424b960531d56432250fb.pdfدانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیدوفصلنامه فقه مقارن2322-1976101920220823An Examination of Views about the Place of Iʿtikāfواکاوی دیدگاهها درباره مکان اعتکاف255273160393FAمحمدصادق یوسفی مقدمدانشیار پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قمJournal Article20220226Iʿtikāf is a term in Islamic jurisprudence, which refers to a kind of worship the boundaries of which, including its place, are based on religious texts. Accordingly, some jurists believe that iʿtikāf is legitimate in any mosque, even if no congregational prayers are performed in it, but on the other side of the extreme, some have made recourse to hadiths to show that iʿtikāf is permissible only in the four mosques in which the Prophet or his successor performed congregational prayers, arguing that it is illegitimate to perform iʿtikāf in other mosques. In between, there are jurists who argue that this worship can be performed in congregational mosques, although it can be performed in other mosques in hope for a divine reward. In this article, I adopt a theoretical approach and a descriptive method of research to study the grounds of different views about the place of iʿtikāf. I examine the relevant hadiths and remarks by jurists to show that iʿtikāf is not restricted to the four mosques or congregational mosques in the technical meaning of the term, but rather is legitimate in all mosques in which congregational prayers are performed.اعتکاف اصطلاح و عبادتی شرعی است که بیان حدود و شرایط آن از جمله مکان اعتکاف مستند به نصوص است. بر این اساس برخی از فقیهان اعتکاف را در هر مسجدی هر چند در آن اقامه جماعت نشود جایز دانسته، برخی با استناد به روایات جواز اعتکاف را محدود به مساجد چهارگانهای که پیامبر یا وصیاش در آنها اقامه نماز جماعت کردهاند، نموده و انجام این عبادت را در غیر مساجد یادشده مشروع نمیدانند. در مقابل بسیاری از فقیهان انجام این عبادت را به مساجد جامع توسعه داده و انجام آن را در سایر مساجد به قصد رجاء پذیرفتهاند. در این مقاله با رویکرد نظری و روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی ادله دیدگاهها در باره مکان اعتکاف پرداخته و با بررسی روایات و اقوال فقیهان، عدم انحصار اعتکاف به مساجد اربعه و مسجد جامع به معنای مصطلح ثابت شده و مشروعیت انجام آن در مساجدی که اقامه جماعت در آنها صورت میپذیرد به صورت استدلالی شده است.https://fiqhemoqaran.mazaheb.ac.ir/article_160393_22a06cdd46bd10151d90be510ab405a9.pdfدانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیدوفصلنامه فقه مقارن2322-1976101920220823Qasr Prayer Being Azimah (Obligation) or Rukhsah (Concession) from the Viewpoint of Comparative Jurisprudenceعزیمت یا رخصت بودن نماز قصر در ساحت فقه مقارن275292166471FAاعظم نظریدانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه فردوسی مشهدحمید مسجدسرائیدانشیار گروه فقه و حقوق اسلامی دانشگاه سمنانمحمدحسن حائریاستاد گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه فردوسی مشهداکرم عبدالله پوراستادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانJournal Article20220720In the rulings of the religion of Islam, there is no decree to put Muslims in hardships, and wherever this is the case, God has placed openness and comfort in it to be bearable, from among them we can point out shortening of prayer of the traveler. The jurists of the Five Islamic Schools of Thought agree on the legitimacy of Qasr Prayer while traveling and that it is specific to four-rak‘ah prayers, but they disagree on the description of this legitimacy, whether the Qasr prayer during travel is Azimah (Obligation) or Rukhsah (Concession)? In other words, is it obligatory for the traveler to perform the Qasr prayer, or it is optional for him to choose between the broken prayer and the complete prayer? Therefore, the purpose of this research is to examine the sayings and evidences of each denomination regarding the obligation or non-obligation of Qasr prayer while traveling. Examining the jurisprudential opinions and sources of the schools of thought indicates that jurists of Imamiyyah and Hanafiyyah, based on verse 184 of Surah Al-Baqarah, various traditions, and consensus, are of the opinion that the Qasr prayer must be performed, and on the other hand, schools of Malikiyyah, Shafi‘iyyah, and Hanbaliyyah, based on verse 101 of Surah Al-Nisa’, traditions, and consensus, believe that it is permissible not compulsory.در احکام دین مبین اسلام حکمی تشریع نشده است که مسلمانان در سختی و مشقت قرار گیرند و هرجا که اینگونه باشد خداوند برای قابلتحملبودن، گشایش و راحتی در آن قرار داده است که از جمله آن میتوان به شکستهشدن نماز مسافر اشاره کرد. فقهای مذاهب خمسه بر مشروعیت نماز قصر در سفر و مختصبودن آن به نمازهای چهاررکعتی اتفاق نظر دارند، اما در وصف این مشروعیت اختلاف نظر دارند که آیا نماز قصر در سفر، رخصت است یا عزیمت؟ به عبارتی فریضه نماز قصر برای مکلف حتمی و ترک آن جایز نیست و یا اینکه مکلف بین نماز شکسته و تمام مختار است؟ بنابراین هدف از انجام این پژوهش بررسی اقوال و ادله هر یک از مذاهب در خصوص وجوب یا عدم وجوب نماز قصر در سفر است. بررسی نظرات و منابع فقهی مذاهب حاکی از آن است که فقهای امامیه و حنفیه به استناد آیه 184 سوره بقره، روایات وارده و اجماع، قائل به عزیمتبودن نماز قصر هستند و در مقابل مذاهب مالکیه، شافعیه و حنابله به استناد آیه 101 سوره نساء، روایات و اجماع قائل به رخصتبودن آن هستند.https://fiqhemoqaran.mazaheb.ac.ir/article_166471_68089465ba6140ceb0613267c624ca78.pdf