TY - JOUR ID - 85770 TI - اجتهاد در اجتهاد JO - دوفصلنامه فقه مقارن JA - FM LA - fa SN - 2322-1976 AU - مؤمنی, عابدین AD - دانشیار دانشگاه تهران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 6 IS - 12 SP - 5 EP - 38 KW - اجتهاد KW - حق KW - مشروعیت KW - افراط‌گرایی KW - تکفیر KW - تفسیق DO - N2 - بررسی تاریخ و جریان اجتهاد در اسلام، دلالت دارد بر اینکه اجتهادات با دو رویکرد انجام گرفته است؛ رویکرد اول اجتهاد برای فهم و تفسیر اسلام بوده است. به‌­دنبال پیدایش اجتهاد، جهت فهم کلام اسلام اجتهاداتی برای اثبات مشروعیت اجتهاد و اقامه دلیل بر شرعی بودن اجتهاد و تعیین ارزش آراء اجتهادی نسبت به این مطلب صورت گرفت که آیا با اجتهاد امکان دست­‌یابی به حق وجود دارد یا خیر؟ هم­چنین اینکه اجتهاد کردن نسبت به چه مسائلی جایز است؟ و امکان یا عدم امکان علم پیدا کردن به حق بودن رأی اجتهادی پدید آمد که در واقع اجتهاد در اجتهاد بوده است. با اجتهاد در اجتهاد است که دیگر مجتهدین، نسبت به حق یا باطل بودن اجتهادات مجتهدین داوری انجام می­‌گیرد. بعضی از اجتهادات مجتهدین به ضلالت توصیف شده‌ و اهل آن اجتهاد به کفر، فسق، اثم و معصیت، ضلالت و گمراهی منتسب گردیده‌اند، در حالی که طبیعت اجتهاد مقتضی وجود آراء اختلافی و متفاوت می‌باشد و احتمال درست و حق بودن رأی اجتهادی مجتهدی که به اوصاف منفی منتسب شده است، منتفی نیست و همین عدم التزام به حق ارائه نظر مخالف و پدید آمدن اجتهاد متفاوت موجب پیدایش افراط‌گرایی در فهم درست اجتهادات مجتهدین اولیه و اسلام تلقی کردن آن گردید. راه دفع افراط‌­گرایی نیز التزام به اجتهاد یعنی حق داشتن نظریه مخالف در جامعه اسلامی است. UR - https://fiqhemoqaran.mazaheb.ac.ir/article_85770.html L1 - https://fiqhemoqaran.mazaheb.ac.ir/article_85770_9d571bfc03e454da325b8d731bd6138a.pdf ER -