دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیدوفصلنامه فقه مقارن2322-197681620210219Content Analysis, Validation and Applications of the Rule of Need in Jurisprudence of Islamic Denominationsتحلیل محتوایی، اعتبارسنجی و کاربستهای قاعده حاجت در فقه مذاهب اسلامی530135228FAسعید نظری توکلیاستاد دانشگاه تهرانمهدی نریمانپوردانشجوی دکتری فقه و حقوق خصوصی دانشگاه شهید مطهریJournal Article20200410Pay attention to Need in the process of solving various jurisprudential issues, is widely seen in the jurisprudential texts of Islamic denominations. This has led some jurists to regard Need as a legal principle. The present study, which has been done through descriptive-analytic method and based on library resources, in addition to analyzing the content of the rule, intends to examine its validity from the perspective of Islamic jurists and check the validity of referring to it in the two areas of worships and transactions. The findings of the present study show that Specific Need (Personal Need) is often mentioned in worship matters, and its existence is not a permission for Inherent Sins (Deadly Sins), even though it can lead to hardship. However, the application of Public Need (Typical Need), is mostly in transaction matters. Need, in this concept, besides principles such as the principle of permission and the principle of liberty of contracts, legitimizes actions and contracts and it can be a reason to limit the general principles of contracts. Public Need is of the public interests and by that we can limit general principles of contracts.توجه به حاجت در فرایند حل مسائل مختلف فقهی، به فراوانی در متون فقهی مذاهب اسلامی قابلمشاهده است. همین امر سبب شده تا برخی از فقها به «حاجت» بهعنوان یک قاعده فقهی بنگرند. پژوهش حاضر که با روش توصیفی ـ تحلیلی و با استناد به منابع کتابخانهای انجام شده، بر آن است تا ضمن تحلیل محتوایی قاعده حاجت، میزان اعتبار آن را از نظر فقهای مذاهب اسلامی بررسی و درستی استناد به آن را در دو حوزه عبادات و معاملات اعتبارسنجی کند. یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهد که حاجت خاص (شخصی) بیشتر در اموری عبادی جاری بوده و وجود آن مجوز ارتکاب محرمات ذاتی (گناهان کبیره) نیست، هرچند منجر به مشقت مکلف شود. اما کاربست حاجت عام (نوعی) بیشتر در حوزه معاملات است. حاجت به این مفهوم، در کنار اصلهایی همچون اصل اباحه و اصل آزادی قراردادها مشروعیتبخش اعمال و قراردادها بوده، میتواند دلیلی برای ایجاد محدودیت در قواعد عمومی معاملات باشد. حاجت عمومی از مصالح عامه بهحساب آمده و میتوان مناسب با نیاز نوع مردم بهواسطه آن از قواعد و اصول عام قراردادها عدول کرد.دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیدوفصلنامه فقه مقارن2322-197681620210219Jurisprudential Analysis and Degree Conversion of the Time of Maghrib and Isha Prayers in Islamic Denominationsتحلیل فقهی و تبدیل درجاتی محاسبه زمان نماز مغرب و عشاء در مذاهب اسلامی3154135235FAمحمدعلی قربانیاستادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایرانJournal Article20191222One of the conditions of prayer is its dependence on different times of the day, determining and knowing these times is of particular importance in the correct and proper way to pray which includes the timing of the fulfillment of duties, ghadha‘, the timing of nawafil and the virtue, the special time and the common time, etc. Therefore, in this study, the determination, regulation and arrangement of the prayers of maghrib and isha’ from the viewpoint of the five jurisprudential denominations has been discussed and, in the following, the scientific method of degrees and trigonometric regarding the proper schedule for the proper time of maghrib and isha’ prayers have been studied. Also, the terms of ghurub and maghrib, hamra al-Mashriqiya wa al-maghribiya, thulth and midnight have been explained from different perspectives of the five jurisprudences, according to the differences in the principles, basics and degree conversion, including diagrams, sampling designs and suitable subsets in this field. In this way, the differences in the principles in this discussion will be more systematic and understandable, and it will be a small step towards the explanation and proximity between the Islamic schools of thought.از شرایط نماز وابستگی آن به زمانهای مختلف از شبانهروز است که بهدستآوردن و دانستن این اوقات از اهمیت ویژهای در اقامه و بجاآوردن صحیح و مناسب نماز برخوردار است که مشتمل بر اوقات ادای فرایض، قضاء، وقت نوافل و فضیلت، و وقت خاص و مشترک و... است و ازاینرو در این بحث به تحقیق درباره تعیین، تنظیم و ترتیب اوقات شرعی نماز مغرب و عشاء از دیدگاه مذاهب خمسه فقهی و در دنباله به تبدیل آن مبانی به اسلوب علمی درجاتی و مثلثاتی با عنایت به طراحی مناسب برای اوقات الصلوه نماز مغرب و عشاء، پرداخته شده و همچنین واژههای غروب و مغرب، حمره مشرقیه و مغربیه، ثلث و نیمه شب از دیدگاههای مختلف مذاهب خمسه فقهی با عنایت به اختلاف مبانی، تبیین و تبدیل درجاتی شده، که خود مشتمل بر نمودار و طراحی نمونههای درجاتی و زیرمجموعههای متناسب در این راستا است، تا از این رهگذر اختلاف مبانی در این بحث نظاممند، قابل درکتر و به حداقل کاهش یابد و گامی هر چند اندک در جهت تبیین و تقریب بینالمذاهب باشد.دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیدوفصلنامه فقه مقارن2322-197681620210219Historical Perspective in the Process of Ijtihad with Emphasis on the Ijtihad and Comparative Method of Ayatollah Boroujerdiتاریخینگری در فرایند اجتهاد با تأکید بر روش اجتهادی و شیوه مقارنهای آیتالله بروجردی5579135247FAعابدین مؤمنیدانشیار دانشگاه تهرانمجید قربانعلی دولابیاستادیار گروه فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه مذاهب اسلامیمیثم بهدادفردکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه مذاهب اسلامیJournal Article20200613Historical perspective is one of the methods of understanding religious texts. In this method, any understanding of these texts should be examined under the influence of the context during the period of its issuance. In his Ijtihad method, Ayatollah Boroujerdi has paid specific attention to the historical perspective and it seems that it is the historical perspective in the situation of traditions and historical roots of controversial issues that supports his interpretations of traditions. Through this historical perspective, he had achieved an unparalleled ability to interpret and justify traditions. Therefore, it can be said that he had a special and independent method in Ijtihad with a comparative method. In this article, we would like to briefly introduce the Ijtihad method of this prominent jurist and explain the place of historical perspective in his process of Ijtihad and its characteristics in three areas: 1- Principles 2- Hadith and Narrators 3- Jurisprudence and prove that paying attention to this component prevents abstract discussions in Ijtihad and it will significantly increase the certitude of the intention of the Infallible Imam.تاریخینگری یکی از روشهای فهم متون دینی است. در این روش هر فهمی از این متون باید تحت تأثیر زمینههای متن در دوره صدور آن بررسی شود. آیتالله بروجردی در روش اجتهادی خود اهتمام ویژهای به تاریخینگری داشته و بهنظر میرسد یکی از مواردی که برداشتهای روایی وی را استوار میکند، رویکرد تاریخینگری به شرایط صدور روایات و ریشهیابی تاریخی مسائل خلافی باشد و از رهگذر این نگاه تاریخی، وی به توانمندی بینظیر در تفسیر و توجیه روایات دست یافته بود، لذا میتوان ایشان را صاحب «سبک خاص و مستقل در نحوه اجتهاد با رویکرد مقارنهای» نامید. در این نوشتار بر آنیم تا با معرفی مختصر روش اجتهادی این فقیه برجسته به بیان جایگاه تاریخینگری در فرایند اجتهاد ایشان و خصوصیات آن در سه حوزه اصولی، حدیثی و رجالی و همینطور فقهی بپردازیم و اثبات نماییم توجه به این مؤلفه مانع بحثهای انتزاعی در اجتهاد شده و به دلیل ارائه تفسیری واقعگرایانه از روایات، میزان وثوق به مراد معصوم را به نحو چشمگیری افزایش خواهد داد.دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیدوفصلنامه فقه مقارن2322-197681620210219Differences between Imam Ghazali and Imam Shafi‘i in the Principles of Jurisprudenceاختلافات امام غزالی با امام شافعی در اصول فقه81100135313FAمحمدعادل ضیائیدانشیار دانشگاه تهرانمصطفی ذوالفقارطلباستادیار دانشگاه تهرانجلال جلالی زادهاستادیار دانشگاه تهرانجهانگیر محمدیدکترای فقه شافعی دانشگاه تهرانJournal Article20180503Imam Mohammad Ghazali, who is one of the prominent figures of the Shafi‘i school, despite maintaining his adherence to the principles of the Shafi‘i School, disagrees with the head of his school on some fundamental issues. The most important of these are as follows: While Imam Shafi‘i considers the opposite concept as proof, Ghazali believes that it is not a proof and in fact, he believes that it does not make sense. On the subject of abrogation, Ghazali, like most Usulis, believes that it is possible for Qur’an to be abrogated by frequent Sunnah and Sunnah can be abrogated by the Qur'an as well, but Imam Shafi‘i believes that the Qur’an is abrogated by the Qur'an and Sunnah by the Sunnah. Another difference is in the proof of the words of the Companions, thus, according to the old saying of Imam Shafi‘i, the word of the Companions is a proof. Ghazali, on the other hand, does not consider the words of the Companions as a proof. Evaluating their ideas and arguments shows that in the above subjects, the preferred opinion is to consider the opposite concept as proof, the permission of abrogation of the Qur’an with Sunnah and the Sunnah with Qur'an, and the non-proof of the words of the Companions. There are jurisprudential works for each of these fundamental disagreements, which reflected in the views of Imam Shafi‘i and Imam Ghazali.محمد غزالی که از اصولیان برجسته شافعی مذهب به شمار میرود، با وجود آنکه تقید خود به اصل مذهب شافعی را حفظ کرده، در برخی مسایل اصولی با رئیس مذهب خویش، شافعی اختلافنظر دارد. مهمترین این موارد به شرح زیر است: در حالی که شافعی مفهوم مخالف را حجت میداند، غزالی به عدم حجیت آن و درواقع به نداشتن مفهوم برای آن قایل است. در موضوع نسخ، غزالی همانند اکثر اصولیان بر این باور است که امکان نسخ قرآن با سنت متواتر و نیز نسخ سنت با قرآن وجود دارد، ولی شافعی معتقد است که قرآن توسط قرآن و سنت توسط سنت نسخ میشود. اختلاف دیگر آنها در حجیت قول صحابی است، بدینگونه که مطابق قول قدیم شافعی قول صحابی، حجت است، در حالی که غزالی قول صحابی را حجت نمیداند. بررسی آراء و استدلالات اقوال آنها نشان میدهد که در موضوعات فوق، رأی راجح، حجیت مفهوم مخالف، جواز نسخ قرآن به سنت و سنت به قرآن و عدم حجیت قول صحابی است. بر هریک از این اختلافنظرهای اصولی، آثار فقهی مترتب است که در دیدگاههای فقهی شافعی و غزالی انعکاس یافته است.دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیدوفصلنامه فقه مقارن2322-197681620210219Analyzing the Evidences of the Effects of Hudud (Worldly Punishments) on Resurrectional Punishments in Islamic Jurisprudenceواکاوی ادله تأثیر حدود بر عقوبت اخروی در فقه اسلامی101124138177FAمحمد صحرایی اردکانیاستادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه اردکانJournal Article20191124One of the questions raised about Islamic Hudud is whether the offenders would be exempted from Resurrectional Punishment<strong> </strong>after death if they are punished in the present world, or this worldly retribution would not compensate for their sin and cannot necessarily release them from Resurrectional Punishment? There are various opinions and differences among the experts of different Islamic schools. Some scholars believe that the mere imposition of punishment does compensate for Resurrectional Punishment, and the offender who has received punishment will not suffer from Resurrectional Punishment. This group express their opinion in the form of the rule “Al-Hudud Kaffarat” (compensation for the punishments). In contrast, others believe that Hudud are only the worldly punishments for the wrongdoing, and that do not suffice and would not compensate for the Resurrectional Punishments<strong> </strong>at all. Against these two views, some believe that the rule should be explained in details. In addition to examining different views of the scholars of Islamic denominations, and reviewing and analyzing the relevant arguments and evidences, this study refutes the two aforementioned viewpoints by scrutinizing the traditions and the circumstances of the issuance of the traditions and holds that it depends on the types and qualities of the offences and crimes.یکی از سؤالاتی که در باب حدود مطرح میشود این است که با اجرای حد بر مجرم، آیا مجازات اخروی جرم نیز از وی برداشته میشود یا اینکه این عقوبت دنیوی، کفاره گناه وی نبوده و لزوماً نمیتواند باعث خلاصی وی از عذاب آخرت گردد؟ در این زمینه میان فقهای مذاهب اسلامی اختلافات و نظرات متعددی وجود دارد. برخی از صاحبنظران معتقدند که صِرف اجرای حدود، جبرانکننده مجازات اخروی است و مجرمی که حد بر وی جاری شده، عقوبت اخروی ندارد. این گروه نظر خود را در قالب قاعده «الحدود کفارات» بیان میکنند. در مقابل، برخی بر این باورند که مجازاتهای حدی، تنها مجازات دنیوی جرایم حدی است و بههیچوجه، کفایت از مجازات اخروی نمیکند. این گروه نیز نظر خود را در قالب قاعده «الحدود زواجر لاجوابر» بیان میکنند. در برابر این دو نظر، عدهای نیز قائل به تفصیل شدهاند. این نوشتار با بررسی نظرات مختلف فقهای مذاهب اسلامی و نقد و بررسی ادله و مستندات مربوطه، ضمن رد اقوال مختلف، با دقت در روایات و شأن صدور آنها، قائل به تفصیل به اعتبار نوع و کیفیت اثبات جرم است.دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیدوفصلنامه فقه مقارن2322-197681620210219Evaluation of the Reasons for Inequality of the Blood Money for Muslim and Non-Muslim Victims in the Islamic Jurisprudenceواکاوی مستندات نابرابری دیه مسلمان و غیرمسلمان در فقه اسلامی125148138335FAمحمدامین امینیدانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایراناصغر عربیاندانشیار گروه حقوق خصوصی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانناصر مریوانیاستادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20181019Non-Muslim is a member of the Islamic community, who does not believe in an essentially-accepted principle of Islam, i.e., acknowledging Muhammad as the last prophet of God. According to Islamic jurisprudence, non-Muslims can obtain the citizenship of an Islamic country by accepting the ‘Dhimmah’ contract and enjoy its legal privileges as long as they do not commit any crime there. In crimes committed against individuals, in addition to retaliation and amnesty, paying the blood money to innocent victim(s) is also legitimate. Most of Islamic jurisprudents from the sects of Imamiyyah, Malikiyyah, Shafi‘iyyah, Hanbaliyyah, Dhahiriyyah, and Abadhiyyah believe that the blood money of non-Muslims is lower than that of Muslims. However, it seems that reasons given for this theory is not compatible with the significantly-expressed goal of the God in realizing social justice. The majority of documents referred to for such inequality have invalid references. It seems that the issues like ‘Dhimmah’ and ‘Jizya’, which have been considered in Islam for non-Muslims, have been all related to the certain time and situation in which these issues have appeared for the first time, and there is not any rationale for generalizing such cases to other times and situations. The blood money-related rules for non-Muslims are sub-clauses of other changeable rules; thus, they may vary in different times and situations. A clear difference among various references for non-Muslims’ blood money proves the above-mentioned issues. Conducting a descriptive study on the opinions of both Shia and Sunni jurisprudents and analyzing the way of their reasoning, the present research rejects the influence of a victim’s religion on the amount of his/her blood money.غیرمسلمان فردی است که به رسالت پیامبر اسلام یا اصلی معلومبالضروره در اسلام، ایمان ندارد. بر اساس فقه اسلامی، غیرمسلمان با پذیرش پیمان ذمه میتواند ساکن سرزمینهای اسلامی شده و از مزایای حقوقی آن بهرهمند گردد. در جرایم علیه نفس، علاوه بر قصاص یا عفو جانی، پرداخت دیه به مجنیعلیه نیز مشروعیت دارد. مشهور فقهای امامیه، مالکیه، شافعیه، حنابله، ظاهریه و اباضیه، میزان دیه غیرمسلمانان را پایینتر از میزان دیه مسلمانان دانستهاند. مستندات نظریه نابرابری دیه با هدف عمده شارع در تحقق عدالت اجتماعی در تضاد است. بیشتر دلایل مورد استناد این نظریه، از نوع روایات آحاد است. محدثین، سند بیشتر این روایات را نامعتبر دانستهاند. بهنظر میرسد احکام جزیه و انعقاد قرارداد ذمه با غیرمسلمانان و جزئیات فقهی مربوط بدانها، خصوصاً احکام مرتبط با دیه و قصاص، همگی مربوط به زمان و مکان خاص وضع این احکام بوده و دلیلی بر تسری این احکام به دیگر شرایط زمانی و مکانی در دست نیست. احکام دیه غیرمسلمانان زیرمجموعه احکام متغیر بوده و با تغییر شرایط زمانی و مکانی قابلیت تغییر دارد. گوناگونی روایات صادرشده از منابع روایی در خصوص دیه غیرمسلمانان، گواه محکمی در تأیید این مدعاست. این پژوهش با بررسی توصیفی نظریات فقهای فریقین و تحلیل و نقد دلایل آنها، دین و باور مجنیعلیه را در میزان دیه مؤثر ندانسته است.دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیدوفصلنامه فقه مقارن2322-197681620210219A Critical Study about the Worthiness of the Object of Contract from the Viewpoint of Jurisprudence of Islamic Denominationsجستاری نقادانه پیرامون مالیت مورد معامله از منظر فقه مذاهب اسلامی149175138427FAحسن شاه ملک پوراستادیار گروه حقوق دانشگاه گیلانرضا دریائیاستادیار گروه حقوق دانشگاه گیلان0000-0002-5768-8307Journal Article20191203Worthiness of the object of contract is one of the important issues in contract law. Analyzing this concept and its sanction is a place of disagreement in Shiite jurisprudence as well as Sunni jurisprudence. This article specifically seeks to find the answer to what the conventional verdict of worthlessness of the object of the contract is. Is the aforesaid contract invalid? In spite of the clear answer and the Shiite and Sunni jurists’ views about the invalidity of these contracts, this article shows that those contracts cannot be invalid in jurisprudence since first of all the criterion to identify whether the object of contract is worthy or not, is the object’s benefit, and there is no need to assume this benefit as an absolute and legal one. In other words, worthiness can be temporarily and accepted by the custom; so things that are legally worthless can be assumed to have worth. Secondly analyzing the traditions about the properties which are invalid in the jurists’ views says that these traditions cannot establish the invalidity of these contracts. Some of these traditions purely express the obligatory verdict of permanent prohibition and some of them accepted the conventional verdict validity. Just a few traditions are for the invalidity of these contracts. According to the rules, opposite traditions abolish each other and according to principles such as necessity of fulfillment of contracts, the validity of contract can be established.مالیتداشتن مورد معامله از جمله موضوعات مهم در حقوق قراردادهاست. تحلیل این مفهوم، معیار شناسایی آن و ضمانت اجرای تخلف از آن، در فقه امامیه و اهلسنت محل تضارب آراست. نوشتار حاضر بهطور مشخص در پی پاسخ به این پرسش است که «اثر وضعی» مالیتنداشتن مورد معامله چیست؟ آیا قرارداد مزبور باطل است؟ با وجود بداهت ظاهری پاسخ و همچنین نظر مشهور فقهای امامیه و اهلسنت بر بطلان این معاملات، تحقیق نشان میدهد از نظر فقهی نمیتوان عدم مالیت مشروع مورد معامله را موجب بطلان قرارداد دانست؛ زیرا اولاً معیار شناسایی مالیت مورد معامله، منفعتداشتن شیء مدنظر است و ضرورتی در مطلقبودن و همچنین شرعیبودن این منفعت نیست؛ به بیان دیگر، منفعت میتواند موقتی و عرفی باشد؛ از اینرو مواردی که از نظر شرعی فاقد مالیت محسوب میشوند را میتوان واجد مالیت دانست. ثانیاً واکاوی روایات وارده در خصوص اموالی که مطابق نظر مشهور فقها فاقد مالیت است، حکایت از آن دارد که این روایات توان اثبات بطلان قراردادهای مورد بحث را ندارند. برخی از این روایات صرفاً بر حکم تکلیفی حرمت دلالت داشته و برخی نیز اثر وضعی صحت را پذیرفتهاند. در این میان، تنها عده قلیلی از روایات حکایت از بطلان قرارداد دارند. حسب قواعد، روایات متعارض یکدیگر ساقط و مطابق عمومات، نظیر «أَوْفُوا بِالْعُقُودِ»، صحت قرارداد قابل اثبات است.دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیدوفصلنامه فقه مقارن2322-197681620210219The Scope of Financial Authority of Custodian on Properties of Minor Children from the Viewpoint of Jurisprudence of Islamic Denominationsتصرفات مالی ولی در نفس محجور از دیدگاه فقه مذاهب اسلامی177196139382FAغلامرضا یزدانیاستادیار گروه حقوق دانشگاه علوم اسلامی رضوی، مشهدJournal Article20191113In cases where the custodian of a minor child makes a decision whose effects continue after the age of puberty and growth, the question arises as to what the status of the decision and the transaction may be. The civil law has not stated a clear mandate in this regard. In jurisprudence this is a highly divergent issue. In general, the theories and views of the jurisprudents are based on five theories; one group consider the financial authority of custodian absolutely right and influential and the other group consider the financial authority of custodian invalid. Some jurists distinguish between the assumption of knowing about the continuation of the financial authority of custodian after puberty and the assumption of lack of knowledge. Some have explained about the current or future expediency of the minor. In the present paper, which is based on the descriptive-analytic method, it is concluded that in cases where the custodian makes decisions about the minor’s property, which has spread after his puberty and maturity, then the decisions are not valid and the minor can deny the actions taken after reaching legal age.در مواردی که ولی محجور در نفس وی تصرفی میکند که آثار آن به بعد از زمان بلوغ و رشد محجور استمرار مییابد، این مسئله مطرح میشود که این تصرفات حقوقی چه وضعیتی پیدا میکند. قانون مدنی در این خصوص، حکم روشنی بیان نکرده است. در فقه این مسئله اختلافی است. در مجموع نظریات و دیدگاههای فقها بالغ بر چهار نظریه است؛ گروهی مطلقاً این تصرفات را صحیح و نافذ دانسته و گروهی بر عکس این تصرفات را غیرنافذ میدانند. برخی از فقها بین فرض علم به استمرار تصرفات به بعد از بلوغ و فرض عدم علم، تفاوت قائلند. برخی نیز بین رعایت مصحلت فعلی یا آینده محجور و عدم آن تفصیل دادهاند. در نوشته حاضر که مبتنی بر روش توصیفی ـ تحلیلی است، این نتیجه به دست آمده است که در مواردی که ولی در نفس محجور تصرفی کرده که به بعد از بلوغ و رشد او سرایت پیدا کرده است، در این صورت، این تصرفات فضولی بوده و محجور بعد از بلوغ و رشد، میتواند تصرف موصوف را رد کند.دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیدوفصلنامه فقه مقارن2322-197681620210219The Nature and Consequence of the Relationship of Custom and Conduct of the Wise from the Viewpoint of Imamiyyah and Sunni Denominationsچیستی و برایند رابطه عرف و سیره عقلا از دیدگاه مذاهب امامیه و اهلسنت197218139733FAسید ابوالحسن نوابدانشیار گروه مذاهب فقهی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم0000-0002-7034-6176اسدالله رضاییدکترای مطالعات تطبیقی مذاهب فقهی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قمJournal Article20191124The role of “custom” and “conduct of the wise”, in different fields of knowledge and the process of jurisprudential and legal studies is not unclear for anyone, and jurisprudential scholars of Islamic denominations have always considered custom and conduct of the wise as an important and instructive element and the final solution. However, about the relationship between “custom” in Sunni terms and “conduct of the wise” in Imami terms, the provided definitions and evidences indicate the conceptual unity of “custom” and “conduct of the wise”. Findings of the research with a descriptive-analytical approach showed that since the time of Muhaqqiq Hilli, the “conduct of the wise”, “foundation of the wise” or “rational tradition” with a more specific meaning than “common custom”, has replaced the term “custom”. Although there are different types of custom, but correct and consistent custom has always been considered by scholars of jurisprudence and its role as a tool to identify, discover intentions and make the right decision in various fields of jurisprudence without a text is agreed upon by the Sunnis and the Imamis, and its effectiveness as an independent argument, except for matters of comprehensive association, is not only proven for the Imamis, but also for the Sunnis.نقشآفرینی مؤثر عرف و سیره عقلایی، در عرصههای مختلف علمی و فرایند کاوشهای فقهی و حقوقی، بر کسی پوشیده نیست و همواره پژوهشگران فقهی مذاهب اسلامی، عرف و سیره عقلایی را عنصر مهم، گرهگشا و راهکار نهایی شمردهاند. اما اینکه عرف در اصطلاح اهلسنت و سیره عقلا در امامیه، از چه رابطهای برخوردار است، تعاریف ارائهشده و شواهد فراوان، حاکی از اتحاد مفهومی «عرف عام»، و «سیره عقلا» است. یافتههای تحقیق با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی نشان داد که از زمان محقق حلی بدینسو، سیره عقلا یا بنای عقلا یا سنت عقلایی با مفهوم خاصتر از عرف عام، جایگزین اصطلاح عرف شد. هر چند که عرف دارای گونههای مختلفی است، ولی عرف صحیح و همسو با ادله شرع و واجد شرایط، همواره مورد توجه پژوهشگران فقه بوده است و نقش آن به عنوان ابزار شناخت، کشف مقاصد و تصمیمگیری درست در عرصههای مختلف فقهی فاقد نص، مورد توافق اهلسنت و امامیه است و کارآمدی آن به عنوان دلیل مستقل، بهجز امور ارتکازی فراگیر، نهتنها در امامیه که در اهلسنت نیز قابل اثبات نیست.دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیدوفصلنامه فقه مقارن2322-197681620210219The Impact of Divorce on Halving the Marriage Portion in Case of Discharging (Ibra’) and Granting (Hibah) in Islamic Jurisprudence and Iranian Lawتأثیر طلاق بر تنصیف مهر در فرض ابراء و هبه آن در فقه اسلامی و حقوق ایران219245139741FAسید محمدمهدی قبولی درافشاندانشیار گروه حقوق دانشگاه فردوسی مشهد0000-0001-7604-7241مهدیه لطیف زادهدانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه فردوسی مشهدسیده زهرا شهری نژادکارشناس ارشد فقه و حقوق اسلامی دانشگاه شهید مطهریJournal Article20191221Halving the marriage portion in the event of divorce before sexual intercourse is one of the important jurisprudential decrees also reflected in Article 1092 of the Iranian Civil Code. A question arises here: if the wife discharges her husband of the marriage portion or grants it to him before the divorce, would she have the obligation of returning the substitute for half of the marriage portion? This descriptive-analytic study has examined the viewpoints of Imami jurisprudence, Sunni jurisprudence, and Iranian law with regard to the abovementioned issue. The results of the research indicate that according to the traditions and other proofs in Imami jurisprudence that the granting and discharging made by the wife have led to her enforcement of marriage portion and consequently, in case of divorce before sexual intercourse, she is obliged to return the substitute for half of the marriage portion to her husband. Hanbali denomination agrees to the mentioned idea but Maliki denomination does not accept that obligation. Each of the Hanafi and Shafi‘i schools, with distinguishing between different cases, accept the above said in some cases and reject it in others. According to the Iranian law, despite the disagreements, dividing marriage portion into halves, in the above said case, is admissible; however, under the Iranian Constitution and some laws, including the Family Protection Act, the religious minorities are subject to their religion in this regard.تنصیف مهر در صورت طلاق قبل از مباشرت (مواقعه) از احکام مهم فقهی است که در ماده 1092 قانون مدنی ایران نیز انعکاس یافته است. حال یکی از مسائل مطرح این است که اگر زوجه قبل از طلاق، ذمه همسر خویش را نسبت به مهریه ابراء نموده یا مهریه را به زوج بخشیده باشد، آیا تکلیف به بازگرداندن بدل نیمی از مهریه را خواهد داشت یا خیر؟ این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی، دیدگاه فقه امامیه، فقه مذاهب اهلسنت و حقوق ایران را در زمینه مسئله یادشده بررسی نموده است. نتایج پژوهش حکایت از این دارد که در فقه امامیه با توجه به روایات و سایر ادله، هبه و ابراء صورتگرفته توسط زوجه موجب گردیده است تا استیفاء مهر توسط وی صادق باشد و در نتیجه در فرض طلاق قبل از مواقعه، تکلیف به بازگرداندن بدل نیمی از مهر به زوج بر عهده او باشد. مذهب حنبلی با این نظر موافق است، ولی مذهب مالکی، چنین تکلیفی را نمیپذیرد. هر یک از مذاهب حنفی و شافعی نیز با تفصیل میان فروض مختلف در برخی موارد تکلیف یادشده را پذیرفته و در برخی موارد آن را نمیپذیرند. از دیدگاه حقوق موضوعه ایران نیز بهرغم اختلافنظر، تنصیف مهر در مسئله مزبور، پذیرفتنی است؛ البته با توجه به قانون اساسی ایران و نیز برخی قوانین ازجمله قانون حمایت خانواده، اقلیتهای مذهبی در این خصوص تابع مذهب خویش هستند.دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیدوفصلنامه فقه مقارن2322-197681620210219Comparative Study of Responsibility due to Lack of Intention in the Specified Marriage Portionبررسی تطبیقی ضمان ناشی از فقدان قصد در مهرالمسمی247272140381FAمحمدعلی راغبیدانشیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه قممجید نظریاندانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه قممحمد اسدیدانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه قمJournal Article20191228In the Islamic legal system, the wife is entitled to several rights, including the marriage portion, which becomes her property through a permanent marriage. Today, according to the famous saying of the two main Islamic denominations, despite the fact that couples do not have to mention the marriage portion in the contract due to their lack of dependence of contract on mentioning the marriage portion, sometimes, based on misconceptions, they agree on marriage portions that the husband has no power to pay and the couple do not intend to give or receive the amount, but their intention is another amount of marriage portion that they have agreed out of contract. Since this type of mentioning marriage portion has become frequent in society, it is necessary to re-examine its nature and effects. The research shows that the fake marriage portion is void because of the lack of intention. The amount of marriage portion that the husband owes after the annulment of the mentioned amount, varies in different situations and according to the real intention of the couple. The present research has been conducted through descriptive-analytical method and with reference to library sources.زوجه در نظام حقوقی اسلام مستحق حقوق متعددی از جمله مهر است که بهواسطه عقد نکاح دائم به ملکیت او درمیآید. امروزه مطابق با قول مشهور فریقین، علیرغم اینکه زوجین به علت عدم وابستگی عقد به ذکر مهر، الزامی بر تسمیه در عقد ندارند، گاه بر مبنای باورهای غلط بر مهریهای توافق میکنند که یا زوج قدرت پرداخت ندارد یا زوجین اصلاً قصد اخذ و اعطاء ندارند، بلکه مهر دیگری مقصود آنهاست که خارج از عقد بر آن توافق نمودهاند. از آنجا که ذکر این نوع مهر در جامعه شایع شده، بازپژوهی ماهیت و آثار آن ضروری است. حاصل پژوهش نشان میدهد که مهریه صوری به دلیل فقدان قصد باطل است و اینکه با بطلان آن، چه میزان مهریه بر ذمه قرار میگیرد، در حالتهای مختلف و با توجه به قصد واقعی زوجین، متفاوت است. پژوهش حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی و با استناد به منابع کتابخانهای صورت گرفته است.دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیدوفصلنامه فقه مقارن2322-197681620210219A Critical Study of the Famous Interpretation of the Martial Infidelبررسی انتقادی تفسیر مشهور از کافر حربی273297140436FAمهدی شادیدانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه مازندرانعلیرضا عابدی سرآسیااستادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20200411Due to its universality, Islam has established specific rules for how to communicate with followers of other religions as well as infidels. But the most severe of these rulings is related to martial infidel who are subject to rulings such as being deserve death and property. One of the things that can be seen as a challenge to achieving peaceful coexistence is the extensive interpretation of martial infidel. Many early jurists have considered the criterion of non- tributary to be sufficient for the validity of the martial<strong> </strong>title, and any infidel who does not have a treaty with the Islamic government deserves to absolutely be killed; whether he is at war with Muslims or not. But others have not considered this definition sufficient and required other criteria. In order to reach a comprehensive definition of martial infidel<strong> </strong>and identify its criteria and instances in the present era, the descriptive-analytical method and library and documentary information collection tools is used, and after re-reading the opinions of jurists about the originality of having war or coexistence from the perspective of scripture, tradition, and critique of the originality of war, as well as expressing the types of infidels, the prevailing view of the jurists regarding the martial<strong> </strong>has been criticized, and as a result, with the interpretation of the martial infidel, most infidels have been excluded from it.اسلام به جهت جهانشمولی، در نحوه ارتباط با پیروان ادیان دیگر و نیز کافران، احکام خاصی را مقرر کرده است. اما سختگیرانهترین این احکام مربوط به کافر حربی است که مشمول احکامی نظیر مهدوربودن جان و مال است. یکی از اموری که میتواند بهعنوان چالشی در تحقق همزیستی مسالمتآمیز تلقی گردد، تفسیر موسع از کافر حربی است. بسیاری از فقهای متقدم، ملاک غیرذمیبودن را برای صدق عنوان حربی کافی دانستهاند و مطلقاً هر کافری که با حکومت اسلامی پیمانی نداشته باشد را مستحق کشتن میدانند؛ چه در حال جنگ با مسلمین باشد و چه نباشد. اما برخی دیگر این تعریف را کافی ندانسته و ملاکهای دیگری را لازم شمردهاند. بهمنظور رسیدن به تعریفی جامعومانع از کافر حربی و تشخیص ملاک و مصادیق آن در عصر حاضر، با روشی توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از ابزار گردآوری اطلاعات کتابخانهای و اسنادی، پس از بازخوانی نظرات فقها در مورد اصالت داشتن جنگ یا همزیستی از منظر کتاب و سنت و نقد اصالت جنگ و نیز بیان اقسام کفار، دیدگاه غالب فقیهان در مورد حربی نقد و بررسی شده و درنتیجه با ارائه تفسیر حداقلی از کافر حربی، اغلب کفار از شمول آن خارج دانسته شدهاند.دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیدوفصلنامه فقه مقارن2322-197681620210219Extensiveness and Limitedness of the Testimony of Discriminating Child as Evidence of Litigation (Comparative Study of Islamic Law, Iran and Some Legal Systems)سعه و ضیق حکمی شهادت صبی ممیز به مثابه ادله اثبات دعوا (مطالعه تطبیقی در حقوق اسلام، ایران و برخی نظامهای حقوقی)299326140599FAعلیرضا آبیناستادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه سیستان و بلوچستانعبدالله مختاریدانشجوی دکتری فقه و حقوق جزا دانشگاه شهید مطهری0009-0005-1742-5843امیر بارانی بیرانوندکارشناس ارشد فقه و حقوق خصوصی دانشگاه شهید مطهریJournal Article20200425Among the most important conditions of intuition regarding the evidence of litigation is maturity; what is used in the first place is the inaccuracy of the testimony of discriminating child, which can be deduced from the first principle and the abrogation of verses and some traditions. However, there are traditions that, despite the distinction in the case, have a strong emergence in the principle of accepting the testimony of discriminating child. Moreover, some prominent jurists have accepted the testimony of discriminating child in surgery and retribution as evidence, which of course can be criticized. He has been informed and has not absolutely accepted the testimony of discriminating child in Articles 177 and 179 of the Islamic Penal Code. This difference in analysis necessitates the analysis of the problem. Hence, what appears to be a set of arguments is that, in terms of the subject matter of the case, murder is a matter about which the child has the authority to testify. But from the point of view of the issue, not every murder can accept the testimony of the children, but in a murder in which at least four conditions are integrated, the testimony of the children can be accepted as one of the proofs of the lawsuit: (1) the murder that took place between them, (2) the lack of separation of the children after the murder.(3) the existence of a Reason for diagnosis (i. e. reaching the age of ten) and (4) the testimony of a child proves the murder of an error that is only the responsibility of the wise man. Such views have been taken by well-known Sunni jurists, including in the Maliki and Hanbali religions, as evidenced by the tradition of Sakuni, which is also mentioned in our sources. Therefore, it is suggested that the selected view be adopted as a common view in accordance with the principles and documents of the sects, so that in this challenging field, we can reach a common point so that the field of legal reform can be provided in this context.در زمره مهمترین شرایط شهود در باب ادله اثبات دعوا، بلوغ است؛ آنچه در وهله نخست، از این شرط استفاده میشود، عدم صحت شهادت صبی است؛ حکمی که از اصل اولی و تبادر از آیات و برخی روایات نیز قابل استنباط است. با این همه، روایاتی وجود دارد که ظهور در اصلِ پذیرش شهادت صبی دارد. وانگهی، عدهای از فقیهان برجسته نیز شهادت صبی را در جراح و قصاص، در زمره ادله اثبات پذیرفتهاند که البته قابل انتقاد مینماید. از نقطهنظر حقوقی نیز قانونگذار در ماده 1314 قانون مدنی شهادت صبیان را تنها جهت مزید اطلاع دانسته است و نیز در مواد 177 و 179 قانون مجازات اسلامی شهادت صبی را مطلقاً نپذیرفته است. همین اختلاف تحلیلها، ضرورت واکاوی مسئله را ایجاب میکند. ازاینرو، آنچه از جمع ادله بهنظر میرسد این است که از حیث دایره موضوعی مسئله، قتل موضوعی است که صبی صلاحیت شهادت دادن پیرامون آن را دارد و اما از حیث حکمی مسئله، هر قتلی قابلیت پذیرش شهادت صبیان را ندارد بلکه در قتلی که لااقل در آن چهار شرط مجتمع باشد میتوان شهادت صبیان را به مثابه یکی از ادله اثبات دعوا پذیرفت: 1) قتلی که بین خودشان واقع شده باشد، 2) عدم تفرق صبیان پس از وقوع قتل، 3) وجود اماره تمیز (یعنی وصول به ده سالگی) و 4) شهادت صبی موجب اثبات قتل خطائی باشد که صرفاً مُثبِت دیه بر عهده عاقله است. شاهد این مطلب را میتوان روایت سکونی از امیرالمومنین(ع) دانست. رگههایی از همین دیدگاه را فقهای صاحبنامِ اهلسنت از جمله در مذاهب مالکی و حنبلی اختیار کردهاند که مستند قول آنها نیز همان روایت سکونی است که در مصادر شیعه نیز آمده است. لذا شایسته است که دیدگاه برگزیده، به عنوان دیدگاهی اشتراکی وِفق مبانی و مدارک فریقین اتخاذ گردد تا در این حوزه پر چالش، به نقطهای مشترک رسید و زمینه اصلاحات حقوقی نیز در همین بستر فراهم آید.دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیدوفصلنامه فقه مقارن2322-197681620210219The Historical Development of the Verdict of Making Statues under the Views of the Islamic Jurisprudentsتطور تاریخی حکم مجسمه سازی در نگاه فریقین327354140629FAسید محمدرضا حسینیدانشیار دانشگاه پیام نورJournal Article20200112Making statues, has a long and dark history. At the time of the Islamic revelations, due to the dominating atmosphere, idols and idolatry were forbidden. However, this sanction changed as Islam became more powerful in the course of time and environment. Therefore, the Shiite and Sunni jurisprudents have different views on this issue. They both consider making statue from a living organism as prohibited. The present study attempts to answer whether the prohibition of making statues belongs to the early jurisprudents. What is the role of time and place according to the jurists? The study wants also to probe whether the present Sunni and Shiite jurists also believe in the prohibition of making statues. The study of the historical development shows that at each stage and time, there have been different views on the prohibition of making statues and the religious scholars have had their views accordingly, and this is still a controversial issue.ساخت مجسمه با انگیزههای متفاوت پیشینهای بسیار طولانی و تاریک دارد و در عصر نزول وحی بهخاطر جو حاکم (بت و بتپرستی) ممنوع بود، ولی با رشد و گسترش اسلام در بستر زمان و مکان، دستخوش دگرگونیهای مهمی شد. از اینرو فقیهان شیعه و اهلسنت دیدگاههای متفاوتی بیان داشتند؛ ازجمله حرمت ساخت مجسمه حیوان جاندار که دیدگاه غالب فقهای شیعه و اهلسنت در زمانهای مختلف است. این مقاله بر آن است تا به این پرسش پاسخ دهد که آیا دیدگاه حرمت ساخت مجسمه، اختصاص به فقیهان متقدم دارد؟ تا بتوان گفت زمان و مکان نقش مهمی در نگاه فقیهان داشت. یا اینکه فقیهان شیعه و اهلسنت متأخر و معاصر نیز همانند متقدمین بهخاطر بقای علت، قائل به حرمت آن هستند. بررسی دقیق تطور تاریخی دیدگاه فقها در خصوص حرمت ساخت مجسمه نشان میدهد در میان فقیهان هر مقطع دیدگاههای مختلف حرمت و یا جواز ساخت مجسمه وجود دارد و همچنان موضوعی چالشی و بحثبرانگیز است.