دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیدوفصلنامه فقه مقارن2322-19762320140601Editorialسرمقاله: فقه و امت اسلامی568755FAعابدین مؤمنیJournal Article20150301دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیدوفصلنامه فقه مقارن2322-19762320140601The Judge's Authority to Pardon Criminalsاختیار قاضی در عفو مجرمان7238756FAعابدین مؤمنیاصغر اجدادJournal Article20121229Pardon is an action which takes place to relinquish all or part of the punishment of convicts. According to Islamic jurisprudence, this right in the realm of the discretionary punishments is absolutely in the hands of the ruling authority; But in the realm of <em>prescribed punishments (Hudūd</em>) that pertain to God, the ruling authority is allowed to forgive if the crime is proved by confession, whether the offender repents or not, and in case that pardon is expedient or lack of forgiveness causes corruption. Pardon right, not just for the Fourteen Infallibles (<em>Ma‘sūmūn</em>). And at the time of occultation lies in the hands of <em>Walī-al Faqīh</em> (Guardian Jurist), but other judges who are permitted by <em>Walī-al Faqīh</em> have no right to pardon. Unless <em>Walī-al Faqīh</em>, in addition to the judicial authority, gives them the authority of pardon.عفو، اقدامی است که به منظور اسقاط تمام یا قسمتی از مجازات محکومان صورت میگیرد. براساس فقه اسلامی، این حق، در تعزیرات، به طور مطلق در اختیار حاکم است، اما در حدودی که حقالله هستند، حاکم به شرطی مجاز به عفو است که جرم به وسیله اقرار ثابت شده باشد، خواه مجرم توبه کند یا نکند و عفو وی به مصلحت باشد یا مفسدهای بر عدم عفو، مترتب باشد. حق عفو، مختص معصوم(ع) نبوده و در عصر غیبت، در اختیار ولیفقیه است، اما سایر قضات مأذون از طرف ولیفقیه، حق عفو ندارند، مگر اینکه ولیامر، افزون بر مقام قضایی، اختیار عفو را نیز بر عهده آنها گذاشته باشد.دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیدوفصلنامه فقه مقارن2322-19762320140601Public Punishments from the Perspective of Comparative Jurisprudence and the Influence of Temporal Requirementsاجرای علنی مجازاتها از دیدگاه فقه مقارن و تأثیر مقتضیات زمان25449128FAسید علی حسینی اشکوریاستاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قمبهنام دارابیدانشجوی دکتری فقه و حقوق جزا دانشگاه خوارزمیJournal Article20130610Most of Islamic jurisprudents from diverse schools of law, in a cursory way and with the utmost brevity, have considered the announcement of ruler and the presence of people at the scene of the implementation of punishment desirable counting it as necessary or recommended, relying on verse 2 of <em>Sūrah</em> <em>al -Nūr</em>, certain traditions and the nature of its deterrence of people from committing the same crime. Verse 2 of <em>Sūrah al- Nūr</em>, with two constraints of "group" and "believers", is narrower than the proponents' claim and each of the narratives has a symmetry that the utility does not withdraw from them. And visiting the scenes of punishment for deterrence and crime reduction also has not been proven. After reaching the primary ruling of the subject, examining the effects and consequences of this operation is essential in today's world which can even in the assumption of accepting the claimed utility in the religion, on the basis of interests, prevent it. This paper, by reviewing evidence in Islamic jurisprudence, investigates the issue and according to the social and political effects of public punishment and temporal requirements, seeks to find the primary and secondary rulings in this regard.اکثر فقهای مذاهب اسلامی به صورت گذرا و با نهایت اختصار، اعلام حاکم و حضور مردم در اجرای کیفر را، به نحو وجوب یا استحباب مطلوب دانسته و به آیه دو سوره نور، روایات و بازدارندگی این عمل از ارتکاب جرایم، استدلال نمودهاند. آیه دو سوره نور با دو قید «طائفۀ» و «مؤمنین» اخصّ از مدعای موافقان است و روایات نیز هریک دارای قرینهای میباشند که نمیتوان از آنها چنین مطلوبیتی را استفاده نمود و بازدارندگی دیدن صحنه مجازات در کاهش جرایم نیز ثابت نشده است. پس از رسیدن به حکم اولی موضوع، بررسی آثار و پیامدهای این عمل در دنیای امروز نیز ضروری است که میتواند حتی در فرض قبول مطلوبیت ادعایی در شرع، براساس مصالح، مانع آن گردد. این مقاله با بازخوانی ادله در فقه مذاهب اسلامی به بررسی دقیق این موضوع پرداخته و با توجه به آثار و پیامدهای اجتماعی و سیاسی اجرای علنی مجازات و مقتضیات زمان، در صدد است به حکم اولی و ثانوی این مسئله دست یابد.دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیدوفصلنامه فقه مقارن2322-19762320140601Religious Freedoms of Non-Muslim Citizens in Islamic Societyآزادیهای مذهبی شهروندان غیرمسلمان در جامعه اسلامی45708758FAسید محمود علویمحمدامین امینیJournal Article20140204A non-Muslim citizen is a member of the Muslim community, who despite holding non-Muslim beliefs has the right to participate actively in promoting the affairs of his community and enjoy individual, civil, political, social and religious rights. Based on the prior literature of jurisprudence, non-Muslims by accepting the treaty of <em>ahl al-ḏhimmah</em> can be citizens of the Islamic community and sponsored by the Islamic government. In Islamic law, restrictions are mentioned about the religious freedoms of non-Muslim citizens in an Islamic state, on the expression of religious rituals and promoting it, setting up a house of worship, repairing and renewing the ruined temples. In addition to explaining the religious rights of non-Muslim citizens, it strives to mention the above restrictions and explains the limitations of such laws that have been variable and the basis of all these constraints is interest.شهروند غیرمسلمان عضوی از جامعه اسلامی است که با داشتن عقیده غیراسلامی، حق مشارکت فعالانه در پیشبرد اداره امور جامعه خود را داشته و از حقوق فردی، مدنی، سیاسی، اجتماعی و مذهبی بهرهمند میباشد. براساس متون متقدم فقه، غیرمسلمانان با پذیرش پیمان ذمه، میتوانند شهروند جامعه اسلامی شده و تحت حمایت دولت اسلامی قرار گیرند. در فقه اسلامی در خصوص آزادیهای مذهبی شهروندان غیرمسلمان در حکومت اسلامی، به محدودیتهایی در اظهار شعائر دینی و تبلیغ آن، ساخت عبادتگاه، تعمیر عبادتگاه مخروبه و تجدید بنای آن اشاره شده است. این نوشتار در پی آن است که علاوه بر تبیین حقوق مذهبی شهروندان غیرمسلمان، محدودیتهای آن را ذکر کرده و تبیین نماید که این محدودیتها از جمله احکام متغیر بوده و مبنای تمامی این محدودیتها مصلحت است.دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیدوفصلنامه فقه مقارن2322-19762320140601Cloning and Non-Intervention in Divine Creationشبیهسازی و عدم تصرف در خلقت الهی71848759FAمهدی رهبرJournal Article20131103Normal Reproduction of mankind is done through sexual intercourse. In this way, the sperm and ovum form Zygote or egg cell and the embryonic stages begin. In cloning process, Living being is produced without sexual intercourse and sperm involvement. Thus it differs from the somatic cell and through its combination with an egg cell from which the nucleus has been removed, a complete Living being is born. Cloning of plants and animals is permissible in <em>Imāmīyeh</em> and <em>Sunnī</em> jurisprudence; however have different ideas about human cloning. Some of <em>Imāmī</em> jurists consider it absolute permit, and some of them limited permit and others find it unlawful but <em>Sunnī</em> jurists recognize it as an unlawful action. Changing the creation of God is among the reasons for the prohibition of the practice. In the current paper by examining this reason, one may conclude that this reason does not include the cloning and in this case cannot be banned human Cloning.تولید مثل متعارف نزد بشر به شکل جنسی صورت میگیرد. در این شیوه اسپرم و تخمک، زیگوت یا سلول تخم را تشکیل میدهند و سپس مراحل جنینی آغاز میشود. در شبیهسازی، موجود زنده، بدون آمیزش جنسی و دخالت اسپرم تولید میشود، بدینصورت که از یک سلول جسمی تمایز یافته و ترکیب آن با تخمکی که هستهاش برداشته شده، یک موجود زنده کامل متولد میشود. شبیهسازی در نباتات و حیوانات به اتفاق امامیه و اهلسنت جایز است، ولی در مورد شبیهسازی انسانها آراء مختلف است. برخی از فقهای امامیه، قائل به جواز مطلق و برخی قائل به جواز مقیّد و برخی نیز قائل به حرمت میباشند، اما فقهای اهلسنت به اتفاق آن را حرام میدانند. از جمله ادله حرمت این عمل، تغییر در خلقت خدا است که در این نوشتار با بررسی ادله مربوط به آن، این نتیجه حاصل میشود که این ادله شامل شبیهسازی نمیباشند و از این حیث نمیتوان شبیهسازی انسانی را تحریم کرد.دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیدوفصلنامه فقه مقارن2322-19762320140601Endowment of Money in Imamiyya Jurisprudence and the Four Sunni Schools of Lawوقف پول در فقه امامیه و مذاهب چهارگانه اهلسنت851039561FAمحمدرضا ضمیریاستادیار دانشگاه پیام نور قممهدیه رضائیکارشناسارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه پیام نور قمJournal Article20141227In Islamic texts, endowment of money has appeared, mostly in the form of the "endowment of dirham and dinar" because money in the early Islamic era has been confined to these two types. The definition provided by the jurists for Waqf (religious endowment) caused to dedicate some important things whose advantage do not waste them. And thus, expanding the circle of Waqf and equipping many assets in its frame have been impossible. Due to the Contractual Nature of money, this question is raised: "Is endowment of money legitimate?" Some <em>Imāmī</em>, <em>Hanbalī</em> and <em>Shāfi'ī</em> and most of the <em>Hanafī</em> jurists, among the community of <em>Shi'ite</em> and <em>Sunnī</em> scholars, have permitted the endowment of money and many of the <em>Mālikī</em> jurists have agreed absolutely with this issue. These reasons can be cited by the jurists; being the same sentence of Waqf with loan and hire of money, endowment of money's capable of being owned, no contradiction between endowment of money and its remaining, Wise people's view and applying its reason, etc. In the article, we write about it.در متون اسلامی وقف پول بیشتر به عنوان «وقف درهم و دینار» بوده؛ زیرا پول در دورههای اولیه اسلامی، منحصر در همین دو مورد میشده است. تعریف ارائه شده از سوی فقها برای وقف، موجب شده تا وقف منحصر به اعیانی شود که انتفاع از آنها موجب تلف در آنها نباشد و نتیجه آنکه گسترش دایره وقف و تجهیز بسیاری از داراییها در غالب آن ناممکن شده است. امروزه با توجه به ماهیت اعتباری پولها، این سؤال مطرح میشود که آیا وقف پول مشروع است؟ در میان فقهای مذاهب امامیه و اهلسنت، برخی از فقیهان امامی، حنبلی و شافعی و اکثر فقهای حنفی وقف پول را جایز میدانند. همچنین عموم فقهای مالکی با وقف پول به طور مطلق موافق هستند. از ادله این فقها میتوان به این موارد اشاره نمود: یکسان بودن حکم وقف با قرض و اجاره پول، وقف مالیت پول، عدم منافات بین وقف پول و بقای آن، بنای عقلا و اطلاق ادله و غیره. در این نوشتار به این ادله پرداخته میشود.دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامیدوفصلنامه فقه مقارن2322-19762320140601Crimes against Public Health from the Perspective of Comparative Jurisprudence and Criminal Law with Special Focus on the Crime of Fraud on Food Productsجرایم علیه سلامت عمومی از منظر فقه مقارن و حقوق جزا با تأکید بر جرم تقلب در کالاهای خوراکی1051328761FAاحمدرضا توکلیمحمدرضا حق شناسJournal Article20140819Two significant concerns of every community are public health and access to healthful consumption resources, and fraud on food products can jeopardize both of them. Fraud on food products consists of replacing the original food product, using additives, and making unauthorized changes in raw materials or in the manufacturing process, misrepresentation and unauthorized packaging of food. In this writing, based on the library method, are examining the crime against public health through fraud in food products to identify the holy lawgiver's discernment and our country's approved policy in positive law. From the perspective of <em>Comparative</em> jurisprudence and rights, argument can be evaluated from several aspects: The first aspect of the Hereafter and divine reward and punishment, the second from the viewpoint of business jurisprudence, the third from the view of criminal law in the issues of <em>Qisās</em> and <em>Diyyāt</em> and the fourth discretionary punishments of offenders and finally, the position of <em>Comparative</em> jurisprudence towards discretionary punishment in this fields.سلامت عمومی و دسترسی به منابع مصرفی سالم، دو دغدغه مهم هر جامعه است و تقلب در کالاهای خوراکی از اموری است که این دو را به خطر میاندازد. تقلب در کالاهای خوراکی به معنای جایگزینی، استفاده از ترکیبات اضافی و تغییرات غیرمجاز در مواد اولیه یا در روند تولید، ارائه اطلاعات نادرست و بستهبندی غیرمجاز مواد غذایی است. در این نوشتار به روش کتابخانهای، به بررسی جرم علیه سلامت عمومی از طریق تقلب در کالاهای خوراکی، به منظور شناخت تدابیر شارع مقدس و سیاست قانونگذار کشورمان در حقوق و قوانین موضوعه پرداخته میشود. از منظر فقه مقارن و حقوق، بحث را از چند جنبه میتوان بررسی نمود: اول؛ اخروی و ثواب و عقاب الهی، دوم؛ فقه معاملات، سوم؛ فقه جزا در مباحث قصاص و دیات، چهارم؛ مجازاتهای تعزیری مرتکبان، پنجم؛ موضع فقه مقارن نسبت به تعزیرات حکومتی در این امور.