TY - JOUR ID - 60996 TI - قراردادهای اداری از منظر فقه مذاهب اسلامی JO - دوفصلنامه فقه مقارن JA - FM LA - fa SN - 2322-1976 AU - عباسی, بیژن AU - حسینی الموسوی, سید مجتبی AD - دانشیار گروه حقوق عمومی و بین‌الملل دانشگاه تهران AD - دکترای حقوق عمومی دانشگاه تهران Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 5 IS - 10 SP - 17 EP - 53 KW - قراردادهای اداری KW - دولت رفاه KW - شروط استثنائی KW - قدرت عمومی KW - سنت نبوی KW - خلفای راشدین KW - اصول کلی معاملات DO - N2 - امروزه دولت به­‌منظور ایفای وظایف خود در عرصه­‌های گوناگون مبادرت به انعقاد قراردادهایی با اشخاص حقوق خصوصی می­‌نماید. از آنجا که هدف حکومت از بستن چنین قراردادهایی تأمین منافع عمومی است، لذا شرایط خاصی را می­‌طلبد که در توافقهای مرسوم در میان افراد عادی معمول نیست. برابری طرفین عقد در حقوق و امتیازات به­‌عنوان یک اصل مسلم در حقوق خصوصی پذیرفته شده است، اما بهره­‌گیری از قدرت عمومی در قراردادهای دولتی ایجاب می­‌کند که کفه ترازو به طرف دولت سنگینی کند. شرطهای استثنائی همچون فسخ یک­‌جانبه قرارداد یا تغییر قیمتها برحسب صلاحدید اداره، این پرسش را با خود به همراه دارد که آیا چنین توافقاتی مهر تأییدی از جانب فقه مذاهب اسلامی می­‌گیرند؟ برخلاف تلقی رایج که قراردادهای اداری را محصول دنیای مدرن می­‌دانند، فقهای فریقین به‌­ویژه اهل­‌سنت از قدیم با مفهوم قراردادهای اداری ناآشنا نبوده و در لابه‌­لای کتب خود به این موضوع اشاره کرده­‌ند. با ظهور دولت رفاه و پررنگ شدن نقش دولت در زندگی مردم، اهمیت قراردادهای اداری بیش از پیش نمایان گشته است چرا که بدون آن امکان خدمت دولت به شهروندان میسر نیست. حکومت اسلامی از ابتدای تأسیس خود در مدینه و بعد از آن در زمان خلفای راشدین برای پیشبرد امور نیازمند یک چارچوب حقوقی رسمی بود. سنت نبوی و جانشینان آن در مواجهه با مسائلی که دولت اسلامی از راه توافق با اتباع خود آن حل و فصل می­‌کرد، منبع ارزشمندی در این راستا است. ارزیابی هر قراردادی با قواعد کلی صحت هر عقد، موضوعی می­‌باشد که نباید از کنار آن به­‌سادگی گذشت. UR - https://fiqhemoqaran.mazaheb.ac.ir/article_60996.html L1 - https://fiqhemoqaran.mazaheb.ac.ir/article_60996_06526fa84d9f1f668ee99ee44efd219a.pdf ER -