TY - JOUR ID - 126131 TI - وضعیت موقوفه پس از انقراض موقوف علیه در فقه امامیه و اهل‌سنت JO - دوفصلنامه فقه مقارن JA - FM LA - fa SN - 2322-1976 AU - اسدی, محمد AU - حیدری خراسانی, محمدجواد AD - دانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه قم AD - استادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه قم Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 8 IS - 15 SP - 225 EP - 241 KW - واقف KW - وقف KW - وقف منقطع‌الآخر KW - موقوفه KW - موقوف‌علیه DO - N2 - در جوامع اسلامی، وقف از جایگاه ویژه‌­ای برخوردار است و واقفین در اعتلای شعائر اسلامی و پیشبرد اهداف حکومتی نقش مؤثری ایفا می­‌کنند. گاه اتفاق می­‌افتد که واقفین عقد وقف را به نحوی منعقد می­‌کنند که بطن اول آن موجود و بطن لاحق آن معدوم است و یا وقف بر بطن لاحق، شرعاً مباح و مشروع نیست، نظیر وقف بر زید و کفار. در این صورت میان فقهای امامیه و علمای اهل­‌سنت اختلاف است که وضعیت موقوفه با از بین رفتن صاحبان وقف چگونه خواهد بود؟ فقها در پاسخ به این مسئله، سه دسته هستند: عده­‌ای از فقها، عقد وقف را باطل دانسته و عده دیگر جایز می­‌دانند و کسانی که قائل به عدم بطلان هستند، دو رویکرد دارند: 1. مال موقوفه به سبب شرطیت دوام در ذات عقد وقف، صرف امور خیر و ثواب می­‌شود؛ 2. مال موقوفه به ورثه موقوف­‌علیهم باز می­‌گردد تا وقف هم­‌چنان ادامه یابد. حاصل پژوهش نشان می­‌دهد که عقد وقف با از بین رفتن موقوف­‌علیهم باطل می‌­شود و موقوفه به واقف یا وراث حین‌الموت او باز می­‌گردد. پژوهش حاضر با روش توصیفی­ -­ تحلیلی و با استناد به منابع کتابخانه­‌ای صورت گرفته است. UR - https://fiqhemoqaran.mazaheb.ac.ir/article_126131.html L1 - https://fiqhemoqaran.mazaheb.ac.ir/article_126131_4bbe12f4a1589042550f857c5a51ea80.pdf ER -