%0 Journal Article %T درآمدی بر بررسی قضاوت زنان %J دوفصلنامه فقه مقارن %I دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی %Z 2322-1976 %A سروش محلاتی, محمد %D 2014 %\ 01/01/2014 %V 1 %N 2 %P 51-66 %! درآمدی بر بررسی قضاوت زنان %K قضاوت %K زنان %K اجماع %K عدم خلاف %K نصب %K اهل‌سنت %R %X بررسی مسئله جواز یا عدم جواز قضاوت زنان، معمولاً با نقل استدلالهای مربوطه آغاز شده و با نقد و جمع‌بندی آنها به پایان می‌‌رسد. ولی این مقاله در وهله اول به تحلیل ریشه‌‌های ورود این مسئله به فقه همراه با پیشینه تاریخی آن پرداخته و سپس به نقل آن استدلالها نظر دارد و در صدد آشکار کردن این مسئله است که «شرط ذکورت»، چگونه به فقه وارد شده است و آیا از آغاز تدوین فقه، همان‌‌گونه که مثلاً مسئله‌‌ای تحت عنوان «شرایط امام جماعت»، مطرح شده، مسئله دیگری هم تحت عنوان «شرایط قاضی»، مطرح بوده است؟ در این بررسی، مسئله ذکورت قاضی در فقه امامیه، با نگاه اجمالی به فقه اهل‌‌سنت مورد توجه قرار می‌‌گیرد و آَشکار می‌‌شود که در دوره‌ای شرط ذکورت، در منابع فقهی شیعه، مطرح نبوده و سپس در متون فقهی به عنوان مسئله‌‌ای (فاقد نص) تلقی شده است. در عین حال برخی متأخران، این شرط را «اجماعی» دانسته‌‌اند. از این رو بررسی اجتهادی این شرط، موکول به آن است که سیر تاریخی مسئله در فقه، مورد تحقیق قرار گرفته تا معلوم گردد که این شرط را باید به عنوان یک شرط مسلّم که در ادوار مختلف مورد قبول فقها بوده و از سوی همه آنها مورد تأیید قرار داشته و قهراً با موافقت معصوم، ملازمه دارد، تلقی کرد. در این صورت حتی اگر در ادله این شرط هم مناقشاتی وجود داشته باشد، باز باید آن را پذیرفت و یا چنین تسالمی قابل اثبات نبوده و اجتهاد در این باره با محدودیت مواجه نیست. %U https://fiqhemoqaran.mazaheb.ac.ir/article_7305_fa0e013bfc3c95b05b639a9dfb6e12d5.pdf