%0 Journal Article %T قرائت قرآن توسط حائض در فقه مذاهب اسلامی %J دوفصلنامه فقه مقارن %I دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی %Z 2322-1976 %A رستمی, سهیلا %D 2015 %\ 01/01/2015 %V 2 %N 4 %P 85-108 %! قرائت قرآن توسط حائض در فقه مذاهب اسلامی %K قرائت قرآن %K استماع قرآن %K حیض %K جُنُب %K ذِکر %R %X درباره قرائت قرآن توسط حائض، به طور کلی دو نظر از سوی فقها مطرح شده است. نظر رایج و پرطرف‌دارتر این است که قرائت قرآن توسط حائض در ایام حیض ممنوع و حرام است. در مقابل این نظر، قول دیگری قرار دارد که قرائت قرآن را در ایام حیض توسط حائض جایز می‌‌داند و طرف‌داران این قول برای اثبات نظریه خود، به دلایلی نقلی از جمله عموم آیات وارده درباره امر به قرائت قرآن و روایات و نیز دلایل عقلی استناد نموده‌‌اند. در مقابل، قائلان به منع قرائت قرآن، نیز برای اثبات نظر خود به دلایلی نقلی از جمله آیه «لَا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ» و حدیث «لا تقرأ الحائض و لا الجنب شیئاً من القرآن» و روایات دیگر و نیز دلایل عقلی از جمله قیاس استناد نموده‌‌اند. این نوشتار ضمن بررسی آرای فقهی موجود در این مسئله، در نهایت به این نتیجه رسیده است که قول قائلان به عدم جواز قرائت قرآن در ایام حیض راجح است. %U https://fiqhemoqaran.mazaheb.ac.ir/article_11863_52f6507078f825af8c91a60510845f17.pdf